Hoppa till sidans innehåll

Navigering

Du är här: Kungälvs kommun > Folkpartiets bloggare > Elisabeth Mattssons (FP) blogg > Statistik i valtider och lite statistik om mig

Elisabeth Mattssons (FP) blogg

Statistik i valtider och lite statistik om mig 2010-07-02

Det är mycket statistik nu. Opinionsläget för block och partier duggar tätt. Partilistor granskas uppifrån och ned, inifrån och ut. Media skapar rubriker som ”Toppolitiker med kreditanmärkningar”, ”Vilka politiker har högst inkomst”, ”Detta betyg hade dina lokala politiker i gymnasiet”, ”Detta parti har den yngsta listan”, ”Se vilket parti som har den äldsta listan”, ”Så många företagare har ditt parti på listan”, ”Så jämställt är ditt parti” etc. etc.

Missförstå mig rätt. Media skall granska sammansättningen i partierna, visa statistik som finns vad gäller kreditanmärkningar, styrelseuppdrag, betyg och allt vad man kan finna. Människor har rätt att veta så mycket som möjligt om de representanter de funderar över att välja.

Statistik kan dock bli en aning stelt och intetsägande. Mitt parti, Folkpartiet Liberalerna, visar sig ha en av de absolut högsta medelåldrarna på sin kommunlista i Kungälv. Kan man av detta dra slutsatsen att vi är ett parti som inte driver ungdomsfrågor? Knappast, ungdomsfrågor är en av de frågor vi diskuterar absolut mest. En kollega till mig, Göran Oskarson 70 år ung, har tydligt framfört att han anser att ungdomar bör få möjligheten till subventionerade kollektivresor framför pensionärer till exempel.

Jag blev nyligen kontaktad av KP och en journalist som berättade att vi har hög representation av företagare och styrelseledamöter på vår lista, närmare hälften är engagerade i egna eller andras företag. Frågan var bl.a. om det inte blev för mycket företagsprat på våra möten. Förvånad fick jag tillstå att jag inte hade en aning om att så många var engagerade företagare och sedan svara att alla i mitt parti diskuterar samhällsfrågor och vad vi vill med Kungälvs kommun som helhet, balansen mellan vad vi diskuterar har vare sig med ålder, yrkesbakgrund, inkomst eller hårfärg att göra. Våra privata erfarenheter hjälper oss till olika infallsvinklar, det begränsar inte vårt tyckande eller förmåga att engagera oss i samhällsfrågor.

Statistik rätt och slätt ger ett sken av antingen begränsningar eller möjligheter, men det speglar inte en persons eller ett partis faktiska möjligheter att påverka samhället. Men, som sagt, våra medborgare har rätt att själva avgöra hur de uppfattar en politikers karaktär och vill de använda statistik till att göra bedömningar är det självklart i sin ordning.

Jag bifogar härmed lite statistik om mig själv, saknar man något går det givetvis bra att kontakta mig direkt.

Namn: Elisabeth Mattsson (född Larsson)
Född: 19671211
Bor. Marstrand, Koön, Kungälvs kommun
Familj: Make, tre barn, två hundar
Yrke: lärare, utbildningskonsult, just nu politiker på heltid
Olika jobb jag haft: sågverksarbetare, metallarbetare, vårdpersonal på gruppboende, servitris, fritidspersonal, au-pair, nattportier på hotell, planterat granplantor bl.a.
Inkomst som politiker: ca 38.000 SEK/månad
Betalningsanmärkningar: nej
Brottsbelastning: nej
Parkeringsböter: ja, det har jag fått några gånger
Fortkörningsböter: ja, en gång, körde alldeles för fort på en 70-väg
Utbildning: grundskola, gymnasium, komvux, folkhögskola, universitet
Betyg (medel), universitetspoäng:
skolår 3: 4,1
skolår 6: 3,7
skolår 9: 3,3
gymnasiet Humanistisk linje 3 år: 3,1
Komvux (läste in matte då jag enbart hade betyg 2 på gymnasiet): 4
Folkhögskola (läste ett år ämnen inom SO, språk , psykologi): 4,0
Universitet (Grundskollärarlinjen SO 4-9) 4 år: 165 poäng

Trevlig sommar önskar jag er alla!

Elisabeth Mattsson
Folkpartiet Liberalerna
Kommunordförande Kungälvs kommun

Kommentarer

2010-07-02, 14:26 av Silla

Kul läsning, bara att kopiera och göra artikel av direkt! Kan inte alla politikerna som bloggar göra en sådan sammanställning? Sedan kan ju media granska om ni talar sanning:-)!

Skön sommar!

2010-07-02, 15:14 av Tomas Amlöv

Instämmer! Verkligen rolig läsning. Skulle egentligen vara roligt och få en sådan här sammanställning för alla FP-medlemmar i Kungälv. :-)

mvh

Tomas

2010-07-04, 15:24 av Fånigt

Jag tycker medias fokus på dessa frågor är fånigt, jag skiter i vad politikerna har för utbildning, skulder och sånt. Jag vill veta vad de vill åstadkomma med sin politik, för politiker blir man väl inte för att ha det som jobb utan för att man vill åstadkomma någonting? Göra samhället bättre och så? Utbildningsnivån och allt övrigt är väl mest bara relevant om man ska jobba som tjänsteman åt politikerna?

Jag vet att det finns många smarta och framgångsrika företagare som bara gått ut gymnasiet, de skulle absolut kunna bidra med massor i politiken. Städare, diskare, tågvärdar m.m. Det som räknas måste väl vara vad man som politiker vill åstadkomma och hur man tänker gå tillväga?

Tycker du brukar ha bra blogginlägg men det här var ytligt och fånigt, nästan damernas värld-nivå.

2010-07-05, 12:50 av Sebastian

Till Fånigt

Men det är väl ändå media som sätter damernasvärldnivå på sina rubriker och frågor? Och det skulle dom aldrig göra om folk inte ville veta sådant.

Jag tycker det är kanonbra och fräckt att våga skriva om sina brister och meriter innan media gör det, så länge man talar sanning. Jag upplever att Mattsson är sanningsenlig och rak dom gånger jag lyssnat på henne.

Gött sommarlov!

2010-07-05, 16:52 av Fånigt

Jo, det är media som sätter nivån lågt och jag har all respekt för Mattsson, tycker hennes inlägg håller hög nivå och hennes uttalanden i media är balanserade och bra. Tycker därför att detta inlägget var lite tråkigt, jag bryr mig inte om hennes skolbetyg utan vill veta om den politik hon vill föra. Berätta om det istället för trams.

2010-07-06, 10:43 av Silla

Till Fånigt o Sebastian

Men hon (Elisabet) ger ju "Fånigt" rätt, ni tycker ju likadant. Hon skriver ju att statistik inte visar en persons möjligheter att påverka samhället att statistik är torrt.

Jag fattar det som att hon är ironisk och faktiskt kritiserar media och blr skittrött på "fåniga" frågor. Fast som politiker vågar hon väl inte skriva så kanske. Men jag tyckte det var skoj och det skojiga var det ironiska!

Fast hon kan ju svara på detta inlägg själv tycker jag.

2010-07-08, 06:03 av PC

Folkpartiet borde släppa fram ungdomar, det är genant att ni har en medelålder i kommunstyrelsen på 70 år och få unga på listan inför nästa period.

Inte blir det bättre av att er partiledare, x-militären vill införa halva löner för unga udner 24 år, trots att de utför samma jobb som alla andra.

FP är ett skämt när det gäller ungdomars framtid.

PC

2010-07-08, 16:36 av John sr

Motar folkpartiet bort ungdomar eller är det inga ungdomar som vill fram?

Skulle vara intressant att veta, för det är en avsevärd skillnad. Dessutom är knappast ålder överordnat allt annat (även om mångfald är positivt). Hur ser FP i Kungälv på återväxten inom partiet?

2010-07-12, 10:08 av Elisabeth Mattsson (FP)

Hejsan alla

PC, du borde nog läsa FP´s valmanifest innan du påpekar att vi skämtar med ungas framtid.

Jag håller inte med om att ålder är ett hinder för att driva någon slag fråga, oavsett om man anses ung eller gammal. Märkligt och lite otäckt att exkludera folk pga ålder. Precis som det är att exkludera folk pga av kön, religion, etnisk tillhörighet eller annat. Sådant tar jag allvarligt avstånd ifrån!

John sr, vi tar självklart gärna emot ungdomar i partiet och ser det som viktigt att såväl ung som gammal är med, precis som vi vill ha en balans mellan kön etc.

Ungdomar vill fram, de som bor i Kungälv som jag känner och är aktiva inom vårt parti är dock oftast hellre det internt i Göteborg eller på annan ort där de studerar. Vi har haft ett par avhopp av ungdomar/ studenter som tyckt att kommunpolitiken varit mer betungande än de trott, vilket alla partier har haft denna mandatperiod, men för oss känns det mer då vi är ett mindre parti.

Vi är ett av de partier som haft störst medlemsökning denna mandatperiod, vilket säkrar tillväxten. Åldern på de nytillkomna medlemmarna varierar, de flesta är kring 35-40 år.

Silla, ja jag och "Fånigt" tycks vara överens:-).

MVH

Elisabeth Mattsson

2010-07-24, 07:32 av PC

Du kan skylla på vad du vill eller hävda vilka fina principer som helst - men Folkpartiet vill ge vuxna under 24 år halva lönen, enbligt er partiledare i Aftonbladet.

Om ni nu har så många unga (30-40 år) varför har ni 70 år i genomsnittålder i kommunstyrelsen och var är alla unga på era nya listor??

FP är ett skämt för ungdomars framtid.

PC

2010-07-27, 13:50 av John sr

Åldern på en politiker är knappast ett problem så länge personen i fråga har förmåga att sätta sig in i ALLA åldersgruppers tillvaro. Finns det möjlighet till blandade åldrar i ett partis kommunavdelning KAN det vara en fördel (det beror på personerna) men att stirra sig blind på födelsedatum är enligt mig vansinnigt.

Elisabeth säger att de har haft avhopp av unga som tyckt att kommunpolitiken är mer betungande än de först trott. Tråkigt, men bra om de lämnar över då de känner att de inte kan göra ett helhjärtat arbete för de 40 000 invånare som bor i kommunen.

Socialdemokraterna stoltserade tidigare i år med att 25% av de på valbar plats är under 35 år. Vad säger det EGENTLIGEN, mer än att de är under 35 år?

Och om nu åldersblandningen är så viktig för att alla skall bli företrädda, är inte i så fall yrkesgrupper, religion, etnicitet, kön, sexuell läggning osv. också viktigt? Jag tror faktiskt att exempelvis en muslimsk politiker kan göra ett gott arbete för kristna väljare, att en egenföretagare kan sätta sig in i en sjuksköterskas situation och att en "svensk" kan förstå invandrare. Skulle då inte en 65-åring ha möjlighet att förstå en 25-åring? Och omvänt; kan inte en 25-åring förstå en 65-åring? Om inte har vi ett problem!

Jag tar sällan ordet diskriminering i min mun, men nu är det nära! Ålder behöver inte vara ett hinder i politiska sammanhang!

En bra politiker är i min värld inte beroende av ålder. En bra politiker är engagerad, empatisk, helhetsseende, lyhörd, pragmatisk och ser till samtliga medborgares bästa!

Mvh

John sr

Skriv en kommentar

Publicerat av Jan Rancken. Utskriftsversion

Aktuellt och relaterat

Bloggarkiv / tidigare inlägg