Feriekort

Kungälvs kommun har beslutat att ungdomar (födda 1998-2005) som är folkbokförda i kommunen får feriekort som ger dem möjlighet att åka gratis med kollektivtrafiken under sommarlov och jullov.

Giltighetstid

Kortet gäller i hela Västra Götaland och i Kungsbacka kommun och kan användas till resor dygnet runt under  jullovet och sommarlovet.


Hämta ut feriekort

Vi skickar inte hem feriekorten, du hämtar ditt kort hos Kundcenter i Stadshuset, Ytterbyvägen 2 i Kungälv.
Korten kan endast hämtas ut mellan 1 - 22 december och under Kundcenters öppettider: mån-tors 8-16:30 samt fredagar 8-15.

Du behöver kunna legitimera dig för att få ut ditt feriekort. Om du inte har giltig id-handling måste istället målsman hämta ut kortet. Målsman måste kunna legitimera sig samt uppge korthavarens namn och fullständigt personnummer. Kortet kan också hämtas ut av ombud. Ombud ska kunna legitimera sig samt uppge korthavarens namn och fullständigt personnummer.

Kortnummer

Varje feriekort har ett unikt nummer, se till att du skriver upp kortnumret så att du enkelt har det tillgängligt. Om du tappar bort ditt kort måste du kunna uppge kortnumret för att kunna anmäla om att få ett nytt feriekort.

Frågor om feriekort

Har du frågor kan du kontakta Kundcenter, e-post eller telefon 0303-23 80 00.
Observera! Endast fram till och med den 15 juni 2018, därefter upphör hanteringen av Feriekorten för denna säsong.
 

Borttappat kort

Förlorar du kortet före den 15 juni 2018 kan du anmäla detta och få ett nytt feriekort om du kan uppge feriekortets nummer. Förlorar du kortet efter den 15 juni kan du inte få något nytt kort.
Kostnad för förlorat kort är 100 kronor och betalas vid uthämtning av det nya feriekortet.

Trasigt kort

Om ditt feriekort har gått sönder kan du anmäla detta och få ett nytt feriekort. Om ditt kort går sönder efter den 15 juni 2018 kan du inte få något nytt kort. 
Kostnad för trasigt kort är 100 kronor och betalas vid uthämtning av det nya feriekortet.

Observera! Om feriekortet har gått sönder på grund av felaktig hantering, till exempel att kortet gått sönder på mitten eller att det har gjorts ett hål i kortet, kan du inte få ett nytt kort.

Defekt kort

Det är väldigt sällan som ett feriekort slutar att fungera. Oftast beror det på att kortet inte hålls tillräckligt länge framför kortläsaren. Innan du anmäler ditt kort som defekt bör du därför testa igen att hålla kortet mot kortläsaren för att dubbelkolla om det verkligen har slutat att fungera.

Om ditt kort är defekt kan du anmäla detta och få ett nytt feriekort. Du måste då lämna in det defekta kortet till Kundcenter. Om ditt kort blir defekt efter den 15 juni 2018 kan du inte få något nytt kort. Ingen kostnad tas ut.

Observera! Om feriekortet har gått sönder på grund av felaktig hantering, till exempel att kortet gått sönder på mitten eller att det har gjorts ett hål i kortet, kan du inte få ett nytt kort.


Observera! Efter den 15 juni upphör all hantering av feriekorten. Detta gäller såväl defekta, trasiga och borttappade kort.

  Sidan uppdaterades: