Entreprenörskap på Mimers Hus får eleverna att växa

Lärarna Else-Marie Bidestedt, Bella Gillenäng och Anita Doncic på Mimers Hus gymnasium arbetar med UF, Ung Företagsamhet, ett arbete som vunnit många priser och fått stor uppmärksamhet. Nu har de fått pengar från staten för att utveckla arbetet ännu mer.

– Projektet vilar på två ben, UF och Kungälvs näringsliv, som vi vill få in bättre i skolan, säger Else-Marie. Vi drog igång utvecklingsprojektet vid höstterminsstarten genom att bjuda in till ett "Draknäste" med företagare som "drakar".

Inför "drakarna" fick skolans tretton UF-företagare presentera sin affärsidé.

– Det gick bra. Drakarna gav tips för att utveckla produkterna. De sågade inga förslag, som det görs i TV-programmet, men fyra företag "vann" 300 kronor var.

Else-Marie menar att råden var professionella och träningen eleverna fick i att presentera sin produkt/affärsidé var mycket effektiv.

Tidigare har man också haft "öppet hus" med försäljning en lördag. Nu utökades det med en smygöppning för politiker på fredagen innan.

Kommunalrådet Miguel Odhner (S) invigningstalade och klippte band. Tyvärr kom ganska få politiker.

– Men vi kör nästa år igen. Det är ju en ny satsning, säger Else-Marie. Vi har även utbildat kollegor på skolan i UF. Vi vill ha UF i alla gymnasiets program. Nästa år blir det UF i sex program, som är hälften av skolans program. Det som är viktigt är att rektorerna ger utrymme så att fler program kan vara med.

På tur står också att anordna en jobbmässa, där företagare kan träffa blivande anställda inför exempelvis feriejobb.

– Vår målsättning är att bli bäst i Sverige. Mimers Hus gymnasium är redan bästa kommunala skolan i regionen. Friskolorna satsar mer på UF. Våra elever får betala själva och riskera sina egna pengar. Där går ofta friskolorna in och stöder. Eleverna utvecklas och växer som människor, från att i början bråka om vem som skall ringa ett telefonsamtal till att utan problem presentera sin verksamhet. Man lär sig mycket när man väljer att importera kuddfodral från Sydafrika och förutom en leverantör i en annan världsdel, ställs mot tullproblem och överklagan.

Restaurangelever har också gjort en besökarundersökning för Bagahus under "Fästning i rök". Ekonomielever sammanställde sedan resultatet.