Terapihunden Fixa tränar och myser med de gamla

Kungälv har fått sin första terapihund. Hunden Fixa arbetar på Fridhemskullens korttidsboende. Hon myser med de boende och hjälper dem träna.

– Vi använder Fixa både i träningssyfte, på ordination från sjukgymnast eller arbetsterapeut, och om en boende känner oro, säger Katarina Lenander enhetschef på Fridhemskullen.

– En sjukgymnast eller arbetsterapeut kan tala om för oss att en brukare till exempel behöver träna sina armar. Då kan man göra det med hjälp av Fixa. Antingen genom att borsta hunden eller genom att spela ett spel tillsammans, säger Katarina. Det har väldigt god effekt för då tycker man att man leker med hunden fast man samtidigt tränar mycket själv.

Forskning har visat att en hund påverkar oxytocinet, som är ett må bra-homon, i kroppen. När oxytocinet går upp sjunker puls och blodtryck.

– Då kan man använda hunden vid oro. I stället för att direkt börja med medicin kan man använda hunden för att se om det hjälper, säger Katarina.

En brukare som tycker mycket om Fixa är Mona Eriksson.

– Vi spelar spel. När inte Fixa är här saknar jag henne, säger Mona.