Trettio barn tog första spadtaget på Sparråsskolan i Ytterby

I Sparrås Ytterby, byggs nu den första grundskolan på 20 år i Kungälvs kommun. Det blir en skola för 380 elever från förskoleklass till årskurs tre samt 2-4 avdelningar förskola.

Maria Andersson– Vi lägger inte ner skolor i Kungälv, vi bygger fler och vi planerar för 22 nya förskoleavdelningar, säger Johan Holmberg (S) ordförande i bildningsutskottet. Dessutom bygger vi en fullstor idrottshall intill skolan.

Skolchef Maria Andersson är mycket glad att det byggs en ny skola.

– Det känns fantastiskt kul att det byggs både förskola och grundskola. Och att barnen som skall gå här är med på första spadtaget. Tänk att få börja i en helt nybyggd skola.

Sparråsskolan kommer att byggas enligt Sunda hus, med giftfria materialval. Man siktar på Miljöbyggnad guld. Dessutom blir det solceller på taket och hybridventilation vilket ger tystare miljö och kyleffekt på sommaren.

– Vi har valt att bygga i tegel och plåt, säger kommunens fastighetschef Svante Svensson, vilket ger lång livslängd och låga underhållskostnader.

Till och från bygget kommer det att köra 8 000 lastbilslast med schaktmassor och fyllnadsmaterial.

– Dessutom kommer det att gå åt 1 000 m3 betong och 1 ton kaffe, säger Pär Ola Måneskiöld, från entreprenören Hansson & söner, som är mycket glad över att fått uppdraget att bygga ett så bra hus som kommer att stå under många generationer.

Halvvägs vid årsskiftet

Vid årsskiftet har det hänt mycket med den nya Sparråsskolan sedan första spadtaget i maj.

– Nu passerar vi halvtid, säger projektledaren Andreas Wilander. Vi murar fasadtegel för fullt på skolan. Taken är på, både på skolan och idrottshallen och klimatskyddet på husen är färdiga. Skolan är isolerad och värmen är på. Idrottshallen kommer isoleras under kommande vecka för att sedan kunna få igång värmen.

I skolan sätter man upp mellan väggar och målar samt gör installationsarbeten. I idrottshallen bygger man omklädningsrum.

– På marken är snart serpentinvägen fram till skolan klar och vägen förbi skolan anläggs för fullt. Vi är nu cirka 60 man på arbetsplatsen, säger Andreas.

Tidsplan och budget verkar hålla. Skolstart blir det när höstterminen börjar vecka 34.

– Något extra är att vi kommer att göra en stor uppföljning med 25 undermätare för att bland annat mäta temperatur, koldioxid, vatten, relativ luftfuktighet och fukthalt.

En annan sak som verkligen sticker ut är att taken täcks med solceller. Solcellerna är på plats på skolan och håller på att monteras på idrottshallen.

– Det blir en ganska stor solcellsanläggning på 170 000 kWh, vilket motsvarar förbrukningen i tolv normalvillor. Det kan jämföras med Björkängens förskola som producerar 28 000 kWh. Vi kommer att sälja el under april till oktober då vi producerar mer el än när vad vi förbrukar.