Nu satsar Kungälv mot Årets stadskärna

Kungälv satsar mot årets stadskärna 2020

Tillsammans med näringslivet och fastighetsägarna i staden vill Kungälvs kommun fortsätta att utveckla Kungälvs stadskärna. Vi siktar högt och planerar att kandidera till Årets stadskärna 2020. Men det är det som ska hända på resan dit som är det viktiga!

Att förvandla Kungälv till en myllrande plats med fler bostäder, handel, kultur och restauranger är kanske inget som görs över en natt. Men om tre år hoppas man ha kommit en bra bit på väg. År 2020 vill Kungälv nämligen ansöka om att bli Årets stadskärna.
– Det kommer byggas jättemycket i Kungälv åren framöver och då är samverkan viktigaste än någonsin. Så det är därför vi använder modellen Årets stadskärna, säger Anna Andersson, projektledare Årets stadskärna

Men varför vara med i en tävling, vad vinner man på det?
– Tävlingen är ju inte det viktiga utan det är ju vägen dit som är det viktiga. Att man skapar en plattform för alla projektets parter som är fastighetsägare, näringsidkare och kommunen

Ja samarbete är grunden för hela tävlingen som anordnas av föreningen Svenska stadskärnor. För att vinna måste man tillsammans arbeta med stadsutveckling och visa på mätbara framsteg.
I Kungälv startade resan mot det målet med en symbolisk Kick off på Mimers teater i början av året. Visionen är att skapa en attraktiv stadskärna.
– En attraktiv stadskärna är där folk vill vara. Där det finns ett utbud som lockar och en miljö som är trevlig. Att man väljer den miljön framför att åka någon annanstans, säger Susann Haggren, ansvarig för näringspolitik på fastighetsägarna GFR

Så hur kommer man då igång?
– Jag tror att ni ska börja med Kungälvsborna. säger Björn Bergman, verkställande direktör för svenska stadskärnor.
Ni ska göra dem riktigt stolta! Ni ska göra så att de verkligen vill hänga i centrum. Skapa mötesplatserna som inte behöver vara kommersiella men som är genomtänkta, med mycket omsorg om miljön i Kungälv.
– Och har ni lyckats med det så kommer den stoltheten över att komma från Kungälv att öka och ur det så kommer också en starkare marknad för de som vill etablera sig och därigenom har man satt igång en väldigt positiv utveckling, säger Björn

Och vad är då den största utmaningen? Ja såhär säger Kicki Öhgren, som driver The Bodyshop i Kungälv och som var med på Kickoffen.
– Att få med folk på tåget tror jag! Men det känns som att Kungälv, både kommunen och företagarna och folket är på gång. så det känns som att vi är beredda att satsa lite.

Läs gärna mer här om Årets stadskärna och varför Kungälvs kommun vill använda modellen

  Sidan skapades: