”Bohus fästning ska vara djärv och nyskapande”

Notera att denna artikel/nyhet är arkiverad. Hela eller delar av informationen i denna nyhet kan därför vara inaktuell eller felaktig.

Stämningsfulla julmarknader, en app som berättar fästningens historia på flera språk och utställningar med svärd och rustningar från filmer och tv-serier. Bagahus nya vd Maria Patriksson har stora planer för Bohus fästnings framtid.

– Fästningen berör och det är en styrka för Kungälv som vi måste ta tillvara på, säger hon.

Hon är Sundsvallsbon som jobbat med scenkonst inom kultursektorn och som konsult inom marknads- och försäljningsbranschen. I maj i år tillträdde Maria Patriksson som ny vd för det kommunala bolaget Bagahus. Hennes styrka är enligt henne själv att hon brinner för att utveckla evenemang och hon ser stora möjligheter för Bohus fästning.
– Fästningen har verkligen potential men den är ganska anonym. Många åker förbi den varje dag men känner inte till dess historia.


Satsar på event för företag

Inom fem år vill kommunen att det ska finnas ett fullskaligt besökscentrum på Fästningsholmen. Målet är att bli Skandinaviens mest välkända historiska besöksmål med 170 000 betalande besökare på Fästningsholmen per år. Idag har fästningen runt 35 000 besökare per år. För att nå målet vill Maria Patriksson bland annat utveckla samarbetet med företag.
– Jag vill att fästningen ska vara djärv och nyskapande. Just nu satsar vi mycket på att fräscha upp tornet Fars hatt med inredning och belysning. Där kommer vi att kunna erbjuda olika event för företag. Det finns även planer på att öppna en servering inne i fästningen.
Att Bohus fästning får fler besökare gynnar inte bara Fästningsholmen som område, det är även positivt för Kungälv som stad.
– Fästningen är viktig för Kungälv och det som är bra för fästningen är även bra för Kungälv. Många Kungälvsbor är mycket stolta över sin fästning och ser Fästningsholmen som sin trädgård eller stadens vardagsrum, säger Håkan Karlsson, näringslivschef på Kungälvs kommun.

Under 2015 har antalet besökare ökat med 25 procent och många av dem är barnfamiljer från Göteborg. Men Maria Patriksson vill även locka besökare från andra länder såväl som Kungälvsbor.
– En app som berättar fästningens spännande historia på olika språk tror jag skulle vara ett jättebra hjälpmedel, inte bara för utländska besökare utan även för skolklasser. Vår uppgift är ju bland annat att folkbilda.



Utställning med rustningar och kostymer

En annan viktig målgrupp som fästningen tidigare har haft svårt att locka är den yngre publiken. Enligt Maria Patriksson behöver man bli bättre på att hitta nya sätt att berätta fästningens historia.
– Vi tittar nu på möjligheten att kunna låna in föremål från tv-serier och filmer till utställningar, till exempel svärd, rustningar och kläder. Tänk att ha en utställning med kostymer från till exempel Game of thrones, det vore häftigt.

En del planer befinner sig ännu på idéstadiet och ligger några år fram i tiden. Men vissa nyheter kommer besökarna kunna se redan i år.
– Under adventshelgerna kommer vi att bjuda in till adventfirande. Både tomten och hans nissar kommer vara på plats och ta emot önskelistor eller julklappar som man kan skänka till välgörenhet. Man kan även lyssna på körer som sjunger julmusik och uppleva eldslukare och gycklare på nära håll.

Text och foto: Carolina Nilsson

  Sidan skapades: