Framtidsverkstad vill ta Marstrand ett steg till

I början av mars hölls en framtidsverkstad i Strandverket på Marstrand. Syftet var att skapa en samsyn kring vad Marstrand behöver utveckla för att komma upp i ”världsklass”.

– Vi har en massa olika skäl att göra något bra av detta, säger kommunalrådet Miguel Odhner (S) i sitt välkomsttal. Vi behöver inte göra något. Och pengarna räcker inte till skolan och äldreomsorgen, det vi måste göra. Men tillväxt skapar jobb och skatteintäkter, och det behöver vi.

Framtidsverkstaden kom till på initiativ från MSS, Marstrands Segelsällskap. Med jämna mellanrum arrangerar de stora mästerskap, men har många förfrågningar man måste tacka nej till.
– Det brände till förra året och vi har haft många långa diskussioner, säger Lena Gipperth, tidigare under fyra år ordförande i MSS, numera styrelseledamot. Vi har seglingsvatten i världsklass men ingen anläggning för att ta hand om alla förfrågningar.
Ett nationellt centrum för segling – kräver stora ramper, projektledare, ett tydligt kommunalt uppdrag och en gemensam målsättning. Samarbete med Västtrafik, evenemangsyta och en anläggning.
– Det ger ett starkare varumärke, investeringar från näringslivet, attraherar året runt boende, som i sin tur skapar fler arbetstillfällen och "Blue Growth", blå tillväxt.
Knut Bergsten, ordförande i Marstrandsföretagarna & Co ställde frågan om hur vi utvecklar attraktionskraften och tar tillvara den lokala drivkraften?
– Vi har scenariot, berättelsen, naturen och även evenemang, tillgänglighet, p-platser och färja. Men finns det en biljett, säger Knut?
Marstrands varumärke om man frågar besökarna är:
1) Segling och båtliv
2) Kultur
3) Natur
4) Mat

– Men det behövs en professionell organisation, säger Knut. Hur ser Marstrand ut för ungdomar, för barnfamiljen? Det måste vara ett levande samhälle året runt. Därför måste vi jobba för fler bäddar, fler evenemang, gratis färja, samlastning, väg 168 – räcker genomfart Tjuvkil. Kan vi anställa Marstrandsvärdar som finns till hands.
Ansvarig för Marstrands hamn är Eva-Lena Hessel Rydqvist. Med många års erfarenhet av vad som lockar i hamnen slog hon fast att det kanske inte är vad man tror.
– Bara fyra procent av hamnavgifterna kommer under Match cup-veckan. De 88 bokningsbara platserna vi har tar slut redan på nyårsdagen. De kommer för att umgås med varandra i hamnen.

Efter inledningsrundan med olika föredragningar blev det dags för grupparbete i "bikupor". Idéerna var många. Alltifrån mer av det som finns, till modern teknik i form av augmented reality, AR, som till skillnad från VR, virtual reality är förstärkt verklighet och inte bara en simulerad sådan.
Många representanter från olika organisationer kunde dock samlas i en önskan om en professionell resurs som fokuserade på service, struktur, kommunikation, PR, administration – en doer.

  Sidan skapades: