Lyckad chatt om flyktingmottagandet

Notera att denna artikel/nyhet är arkiverad. Hela eller delar av informationen i denna nyhet kan därför vara inaktuell eller felaktig.

En rad anställda inom kommunen som jobbar med olika delar i mottagandet av flyktingar fanns på plats för att svara på invånarnas frågor. En av dem var Pia Christoffersson som är samordnare för arbetet med flyktingmottagandet.
– Det var intressant att pröva ett nytt sätt att möta medborgarna på. Många är berörda av den här frågan eftersom vi möter den varje dag i rapporteringen i medierna. Att det handlar om ett så stort antal människor på flykt gör att frågan väcker ett stort intresse.

 

Många vill hjälpa

En fråga som flera medborgare ställde var hur man som privatperson kan hjälpa de flyktingar som kommer till Kungälv. Pernilla Backebrant, som bland annat jobbar med att samordna alla hjälpinsatser, hade fullt upp med att svara.
– Många som hör av sig till oss känner att de själva har det bra och vill göra något för de flyktingar som kommer hit. Vi har verkligen märkt av ett stort engagemang hos Kungälvsborna.  

 

Chatten kom till efter ett förslag från invånare i Kungälv och är ett steg i kommunens arbete med att få en bättre dialog med medborgarna. Missade du chansen under måndagen så kommer det att bli fler tillfällen framöver. Tipsa oss gärna om ämnen som du vill chatta om.

 

Här kan du läsa hela chatten.

  Sidan skapades: