Höstpremiär för Morronpasset – Bohus fästning ska förlänga säsongen

Notera att denna artikel/nyhet är arkiverad. Hela eller delar av informationen i denna nyhet kan därför vara inaktuell eller felaktig.

Sussi Paterson, ordförande för Företagarna i Kungälv hälsade välkommen med lite reklam för Företagarna i Kungälv och deras aktiviteter.
– Vi har 240 medlemmar i vår lokala krets, säger Sussi. Nya och gamla medlemmar är välkomna till Evergreen 11 oktober på en nätverksträff. Håll utsikt efter inbjudan.

Morgonens huvudnummer var Maria Patriksson, ny VD för Bagahus AB, kommunägt bolag som ansvarar för alla evenemang inne i fästningen. Maria har en gedigen bakgrund inom kultur- och eventbranschen, småföretagande och idrottsrörelsen.
– Hur ska vi nå målet att bli ett av de mest attraktiva kulturarven, säger Maria. Förra året hade Fästningsholmen 90 000 intäktsskapande besökare, varav 30 000 besökte själva fästningen.
Målet för 2020 är 170 000 intäktskapande besökare.
– Vi har anlitat Swedish Welcome som stöd. Swedish Welcome är ett system för rådgivning och certifiering som Tillväxtverket utvecklat. Deras rådgivare besöker oss en gång per år och föreslår förbättringar. De delar ut betyg i fem nivåer.
Det högsta totala betyget, enastående, har Akvarellmuseet.

Högsta betyg för nya toaletter

– Vi fick högsta betyg på en punkt, våra toaletter, säger Maria. Men även sammantaget gick det bra med betyget ”mycket bra”. Och vi kom Topp tio på Tripadvisors kulturarvslista.
Det har redan hänt en hel del på Fästningsholmen. Eriksdal med ny grill och parkering. Hissen i fästningen underlättar evenemang och tillgänglighet. Ett nytt entréhus. Och riktiga toaletter, efter 700 år.
– Vi jobbar nu med identitetsskapande evenemang, i år 90 programpunkter, som hundens dag, opera, triathlon, fästning i rök med 1000 besökare – en rejäl ökning sedan premiäråret 2014. Vi har också, tillsammans med Fars Hatt, bjudit in bussresearrangörer. Vill någon annan företagare haka på, hör av dig till mig.
Även när det gäller kommunikation och målbild har man växlat upp.
– Två projektanställda personer håller nu på med grafisk formgivning och hemsida, säger Maria. Det är en jätteviktig del. Man måste våga ta plats och höjd. Gör man samma sak blir det samma resultat.
Därför blir det nya evenemang: som höstmys på fästningen varje helg fram till 25 oktober, då vi tänder grillar och berättar sagor.
Det blir advent på fästningen. Och dramabaserad fackelvandring.
– En bra företagsaktivitet som kittlar sinnena.
Man ska även kunna hyra in sig i tornet som kommer att vara uppvärmt året runt.
– Vi kommer att installera ny ljussättning och möblera med ny inredning i tornet, säger Maria. Som passade på att berömma sin företrädare Cina Gasparini och hennes personal för att ha lagt en så bra grund för fortsättningen.

Nästa Morronpass är den 22 oktober som vanligt på Fars Hatt klockan 07:30-09:00. Boka i din kalender redan nu.

Text och foto: Noel Cornér

  Sidan skapades: