Hur mår näringslivet – Mårten Westlund om allt spännande som sker

Notera att denna artikel/nyhet är arkiverad. Hela eller delar av informationen i denna nyhet kan därför vara inaktuell eller felaktig.

Och under hela perioden fram till idag har infrastrukturfrågor varit viktiga, säger Mårten.Handelskammaren har spelat viktig roll i Svenska mässans tillkomst 1918 och Handelshögskolans på 1920-talet. Och på senare tid Operans och Universeums.
– Ledorden har varit ”Höja kompetensen, främja och företräda”, säger Mårten. Idag jobbar vi med tulldagen, Sveriges största med 550 företagare som vill veta mer om tullar, 70 procent av företagarna behöver kompetens i tullfrågor.Handelskammaren träffar också kommunikationsminister Anna Johansson angående Snabbtåg till Jönköping via Borås och dubbelspår till Uddevalla.– Det duger inte att det tar 30 minuter till Trollhättan och en timme till Uddevalla som ligger lika långt från Göteborg. Dubbelspåret till Trollhättan har betytt oerhört för arbetsmarknadsregionen. Vi jobbar också för en godsstrategi.

Handelskammaren uppvaktar fler ministrar. Lena Hallengren uppvaktas för bättre matteundervisning i skolan. Sverige är beroende av goda mattekunskaper.
– Många tycker att det är jobbigt med matte, men det handlar, som med allt annat, bara om att träna.
När det gäller västlänken anser Mårten att motståndet beror på dåligt skött kommunikation.
– I stället för att kommunicera visionen och meningen med västlänken pratades det pengar och hur stökigt det skulle bli när den byggdes. Och att det inte finns några som arbetar vid stationen i Haga. Som om västlänken byggs för dagens behov och inte för framtidens. Det finns en yta stor som Halmstad i centrala Göteborg. Där finns bara asfalt och envåningsskjul. Där kommer det att byggas en ny tät stad som kommer att förändra Göteborg totalt.

Västsverige är inte som Skåne. Det finns ingen västsvensk identitet som det finns en skånsk. Men det finns några starka nav. Göteborg, Borås, Skövde, Trollhättan/Uddevalla.
– När man åstadkomma en regionförstoring kan man göra på två sätt. Antingen förbättra infrastrukturen för att underlätta pendling eller förtäta, säger Mårten. Malmö är otroligt bra på att utveckla infrastrukturen. De har tack vare det tagit över andraplatsen bland Sveriges tillväxtregioner. Stockholm är dessutom bra på förtätning. Därför behöver vi snabbspåret till Borås. Och tätare samarbete med Högskolan. Vi måste utbilda för näringslivets behov.
I Borås finns Gina Tricot som utvecklar sina butiker till showrooms. Och skjorttillverkaren Eton med outlet i Gånghester som anställt 20 sömmerskor som syr toppmodellen Eton DnA som kostar 3 500 kronor i butik.
Skövde är en innovativ industristad, stark utveckling och utbildning i gaming, (dataspel).
Trollhättan är en världsledande teknikutveckling när det gäller rymd (GKN). Nästan alla på Saab har fått nytt arbete.

Uddevalla har unika boendeerbjudande, utbildning och upplevelser, med en hamn och ett varvsområde som kan bebyggas av bostäder, men inget stort kluster.
Varberg är livsstilsstaden som tillför Västsverige energi – kärnkraft och spa.
– Varberg hör ju egentligen inte till Västra Götaland, men vänder sig ändå åt oss, säger Mårten.
Göteborg slutligen har fastnat i en gnällmentalitet.
– Det är vårt ansvar. Man kan inte gnälla sig till en bra stämning. Vi är ett Nordiskt nav med otroliga möjligheter. På gång är en linbana över älven, nytt hotell vid Liseberg på väg mot året runt öppet. Men det måste bli mer positivt. När det föreslogs en ny bro över Rosenlund tog det fyrtio minuter innan en protestgrupp var igång på Facebook.

Noel Cornér

  Sidan skapades: