HR-administratör till Kungälvs kommun

Arbetsplatsbeskrivning

I Kungälv mäts inte storheten i meter utan i det vi drömmer om, satsar på och åstadkommer tillsammans. Här finns ambitioner, stora hjärtan och visioner. I Kungälvs kommun finns spännande och viktiga yrken där du gör skillnad i människors vardag varje dag. Det är det som är storheten. Välkommen till Kungälv!

Är struktur ditt mantra? Vill du utvecklas inom HR området? Trivs du bland kunniga och positiva kollegor? Då kan det här vara uppdraget för dig!

Vi söker nu en HR-administratör för ett vikariat till vårt HR team som vill hantera och utveckla de administrativa delarna av våra HR processer.

Inom HR ingår tre enheter; Kommunikation, Säkerhet och HR. Inom HR-enheten arbetar vi med att stödja organisationens behov i alla HR-relaterade frågor. I vårt övergripande uppdrag ingår att hantera och utveckla HR-arbetet för att stödja kommunens mål om tillväxt samt målet att det ska vara attraktivt att vara anställd i Kungälvs kommun. Vi arbetar i en aktivitetsbaserad kontorsmiljö med ny teknik. Du välkomnas till ett engagerat team av 11 kollegor och en HR-chef.

Arbetsbeskrivning

Idag finns två HR-administratörer som ansvarar för olika områden men arbetar tätt tillsammans och täcker upp för varandra.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara regelbunden uppföljning och framtagning av personalstatistik för HR-området samt analys och kritiskt granskande av statistik utifrån ett HR-perspektiv. I tjänsten ingår också att ge administrativ support och vägledning till kommunens chefer inom våra olika verksamhetssystem. Du kommer också att tillhandahålla nyckeltal som beslutsunderlag för våra chefer och politiker.

I arbetsuppgifterna ingår också LAS-hantering, utbildningsadministration, granskning av platsannonser, skapa informationsmaterial och övriga förekommande HR-administrativa arbetsuppgifter såsom posthantering och arkivering. I uppdraget som HR-administratör har du en central roll i kommunen då du stöttar hela förvaltningen.

På sikt kan uppdraget komma att formas utifrån dina kompetenser.

Kvalifikationer

Du har minst tvåårig administrativ eftergymnasial examen till exempel KY/YH-utbildning inom HR eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Ett krav är att du har arbetat med framtagande av personalstatistik och med uppföljningar. Det är meriterande om du har erfarenhet av Personec Utdata och Hypergene. För att trivas och må bra i uppdraget behöver du därför vara motiverad och intresserad av att arbeta med siffror och statistik.

Uppdraget innebär ett stort eget ansvar och kräver att du är självgående i ditt arbete. Det är även viktigt att du har förmåga att självständigt planera och strukturera dina arbetsuppgifter. Som person är du noggrann, detaljorienterad, kvalitetsfokuserad samt har en god samarbetsförmåga. Du har lätt för logiskt och analytiskt tänkande och att hålla många bollar i luften.

Du har en mycket god förmåga att formulera dig väl på svenska i både tal och skrift, då du kommer att formulera texter.

Du behöver också ha pedagogisk förmåga och tycker att det är stimulerande att vägleda andra. Vi vill också att du är serviceinriktad och deltar i att utveckla och förbättra rutiner och arbetssätt kring HR administrationen. För oss är arbetsglädje viktigt!

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper så arbetspsykologiskt test kommer att förekomma.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
Omfattning: Heltid
Tidsbegränsad till:
Tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan

Ansök senast: