Socialsekreterare till Biståndsenheten

Arbetsplatsbeskrivning

I Kungälv mäts inte storheten i meter utan i det vi drömmer om, satsar på och åstadkommer tillsammans. Här finns ambitioner, stora hjärtan och visioner. I Kungälvs kommun finns spännande och viktiga yrken där du gör skillnad i människors vardag varje dag. Det är det som är storheten. Välkommen till Kungälv!

Biståndsenheten är organiserad i den samlade Myndighetsverksamheten inom sektor Trygghet och Stöd. I Myndighetsverksamheten ingår enheterna; Mottagning, Barn och Ungdom, Familjehem och Familjerätt, Vuxen, Stöd och Försörjning, Utförarenheten, Biståndsenheten SoL och LSS och Administration.

Vi har som mål att våra brukare skall kunna erbjudas en tydlig, samordnad och effektiv process i kontakten med oss. Som ett led i att uppnå detta mål är vi placerade i kommunens Stadshus som har en kontorslösning som bygger på ett aktivitetsbaserat arbetssätt. På så sätt kan vi stärka effektiviteten och stödja kommunikation och samarbete. I det ingår också IT-lösningar som främjar ett papperslöst arbetssätt.

På enheten är det ett gott grupp- och arbetsklimat med andan av gemenskap. Arbetsplatsen har mycket trevliga och ansvarstagande arbetskamrater där såväl humor, prestigelöshet och omsorg om varandra är viktiga delar och som har varit viktiga delar i skapandet av det goda klimatet som råder.

Arbetsbeskrivning

Vi kan erbjuda dig en viktig, inspirerande och utvecklande tjänst där du tillsammans med dina kollegor kommer att utreda och bedöma behov om insatser enligt Socialtjänstlagen.

Vi handlägger insatser med utgångspunkt i hemmet, såsom hemtjänst, ledsagarservice och avlösarservice. Vi utreder också ansökningar om växelvård, korttidsplats och särskilt boende.

Arbetet som socialsekreterare på Biståndsenheten innebär att självständigt göra kvalificerade utredningar och fatta beslut enligt Socialtjänstlagen, SoL och ansvara för uppföljningar och omprövningar av beslut, allt med fokus på medborgaren.

Du samverkar med såväl externa samarbetspartners, anhöriga och närstående som internt med professioner inom vård- och omsorgsförvaltningen. För detta behöver du ha en kommunikativ förmåga och ett professionellt arbetssätt.
I ditt arbete ingår också att informera och vägleda kommunens medborgare till rätt stöd och hjälp. Du har möten med såväl den enskilde, anhöriga, andra myndigheter och vårdgivare både fysiskt och digitalt.

Vi handlägger enligt IBIC i Treserva.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har socionomexamen. Om du har erfarenhet från myndighetsutövning är det meriterande.

Vi söker dig som är trygg i dig själv och din yrkesroll, har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och tycker om både att samverka och att vid behov jobba självständigt. Vi värdesätter egenskaper som prestigelöshet, flexibilitet och ödmjukhet. Vi tror att du har en nyfiken och inlyssnande hållning. Att utföra ett kvalitativt och rättssäkert arbete är viktigt för dig.

För att trivas i rollen har du lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter och väljer att se möjligheter och lösningar. I ditt bemötande av andra människor är du förtroendeingivande och respektfull. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.



Ansökan tas endast emot digitalt via offentligajobb.se.
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kungälvs kommun har upphandlade avtal.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde snarast.

Ansökan

Ansök senast: