2022 års idrottspris och idrottsstipendium

Mattias Carlsson från Kungälvs Roddklubb har fått Kungälvs kommuns idrottspris 2022 och idrottsstipendiet har gått till Ytterby Kungälv konståkare: Team Serenity.

Kommunens idrottspris och idrottsstipendium för 2022 delades ut på kommunfullmäktiges majmöte, men beslutades av utskottet för bildning och lärande i april. Motiveringarna är:

Idrottspris till Mattias Carlsson

Mattias började sin bana inom rodden i tidiga tonåren. Rodden blev snabbt allvar. När han tog studenten struntade han i det ordinarie firandet och satte sig i stället på bussen och drog ut på tävlingar. Det var under 90-talet som han under några år elitsatsade och var med och rodde världscup. Under början av 2000-talet blev det i stället motionsrodd. När familjelivet sedan behövde få uppmärksamhet kom Mattias att engagera sig som tränare för unga förmågor. Detta resulterade tio år senare i NIU på gymnasiet då gänget med ungdomar hängt i och utvecklats till trogna klubbroddare.

Framför allt är det Mattias förmåga att se samarbeten i stort och smått som har fått klubben, Kungälvs roddklubb, att synas. Det gäller samarbeten med klubbar i Sverige, men även andra länder som Norge och Frankrike. Med sitt öppna sinne för samarbeten och stora kontaktnät som sträcker sig långt utanför Sverige, Norden men även Europa har föreningen placerat sig på roddkartan. En man som vill att det ska vara roligt med rodd och har en förmåga att se möjligheter och nya vägar i en liten och traditionsbunden sport. Driven av att det är klubbarna i Sverige som är grunden till framgång. Förmågan att organisera läger, båtinköp och transporter samt att få till ansökningar till olika instanser för att bekosta verksamhet som båtinköp och träningsläger. Kungälvs kommuns idrottspris 2022 tilldelas Mattias Carlsson, Kungälvs Roddklubb.

Idrottsstipendium till Team Serenity, Ytterby Kungälvs konståkare

Team Serenity bildades förra säsongen och blev föreningens nya utvecklingslag/ungdomslag. Team Harmony är föreningens ungdomslag sedan många år och där skördar föreningen stora framgångar. De som inte riktigt når hela vägen till en tävlingsplats i Team Harmony har nu en fantastisk chans att träna och tävla i ungdomsklassen i Team Serenity. Ett lag som möjliggör att flickor kan fortsätta längre med sin sport i en ungdomsklass men i en lite lägre nivå. Ungdomarna i laget är 12–15 år och föreningen har därmed lyckats behålla många av sina åkare. Kungälvs kommuns idrottsstipendium 2022, tilldelas Team Serenity, Ytterby Kungälv Konståkare.

Stipendier och pris