Bättre företagsklimat i Kungälv

Kungälvsföretagens sammanfattande omdöme om det lokala företagsklimatet har ökat för fjärde året i rad. Det visar Svenskt Näringslivs årliga undersökning av företagsklimatet i alla svenska kommuner, där Kungälv får betyg 3,2.

Varje år mäter Svenskt Näringsliv företagens upplevelser av att driva företag i sina respektive kommuner. Undersökningen görs i form av ett antal frågor som skickas till företagare. Syftet är att låta företagare i var och en av Sveriges 290 kommuner ge sin bild av hur de tycker företagsklimatet i den egna kommunen är.

I år har 171 företag i Kungälv gett sin bild av det lokala företagsklimatet och deras sammanfattande omdöme är 3,2 vilket är en ökning med 0,1 sedan förra året. Omdömet ökar för fjärde året i rad och närmar sig snittet i Göteborgsregionen och Sverige som är 3,4. I frågeformuläen finns 15 områden och Kungälv ökar inom tio av dem, backar inom två och oförändrat inom de återstående tre. Bäst betyg ges för Mobilnät och bredband och Allmänhetens attityder.

- Härligt att vi stiger för fjärde året i rad, det ska kul och lätt att vara företagare i Kungälv! Denna attitydmätning, tillsammans med insiktsmätningen i mars när kommunens företagsservice lyftes till topp tre i regionen ger ett tydligt kvitto på att vi är på rätt väg. Det känns extra bra i tider av kris och krig, då lönsamma företag skapar fler jobb, nya skatteintäkter och en bättre kommun för alla. Riktigt bra, säger Miguel Odhner (s) som är kommunstyrelsens ordförande i Kungälvs kommun.

När de svarande företag själva får prioritera vad som kan göras för att förbättra företagsklimatet så är det:

1. Minskad brottslighet och ökad trygghet
  2. Bättre kontakt mellan kommunen och företagen
  3. Snabbare hantering

Här kan du läsa mer om Kungälvs resultat i Svenskt Näringslivs enkätundersökning

Tidigare nyhet om mätningen Insikt som mäter den kommunala företagsservicen, som publicerade den 21 april: Högt betyg för Kungälvs företagsservice