Café Zanzibar och Lunna Golf & Country skriver samhällskontrakt

Kungälvs kommun hälsar två nya företag välkomna till samhällskontraktet. Café Zanzibar Bed & breakfast Naturresor och Lunna Golf & Country Club ansluter sig därmed till de 80-talet aktörer som arbetar för att öka innanförskapet i Kungälv.

Annelie Utter driver ett bed & breakfast i unik miljö i Tjuvkil med bland annat egen rök för räkor och lax, vaktlar på gården och boende i antingen Afrika-inspirerade rum eller i en cirkusvagn där Jan Rippe spelat in film.

Utöver att driva Zanzibar så ordnar Annelie Utter temaresor till både Afrika och Indien genom sitt företag Naturresor. Hon är också en uppskattad naturfotograf med egna utställningar. Egna resor har alltid stått högt på listan och Annelie Utter har sannolikt världsrekordet i betalda besök hos Bergsgorillorna i Afrika. 61(!) gånger har hon varit där.

Annelie Utter har ett stort och uppskattat engagemang i både samhället och i människor. Under sommaren har hon lotsat in två mycket duktiga medarbetare, Daniil Zalkovski och Waad Alshara på den svenska arbetsmarknaden. Waad, som kom till Sverige från Syrien 2016, var den som ordnade smakprov på det goda som röken kan göra med lax och räkor. Ett smakprov som kommunens representanter fick när de kom på besök för att visa sin uppskattning och skriva på samhällskontraktet.

Robert Heyman driver tillsammans med sin familj och ett stort engagemang Lunna Golf & Country Club i Kungälv. Han blev förälskad i golfsporten redan som 8-åring när pappa tog med honom till Lysegården och det blev en livslång passion. Robert Heyman har hunnit med att vara instruktör och golftränare i många år, spelat över 300 proffstävlingar och drivit golfbana i Färgelanda. Han uppnådde dessutom ett av sina mål i livet när han fick designa banan på Kungälv-Kode Golfklubb.

2013 köpte han det som tidigare hette Ingetorps GK, men som hade gått i konkurs. Gräset på banan var på den tiden nästan en halvmeter högt. Men med uthålligt arbete och stor kunskap har Robert Heyman med familj succesivt förvandlat området till en riktigt fin golfbana igen.
-Det finns såklart klubbar som upplevs som exklusivare än oss men vi vill vara en golfbana med hyfsat pris för många, säger Robert Heyman

En annan sak som Robert Heyman brinner för, förutom lite squash, är den yngre generationens välmående. Genom att erbjuda arbetsträning på klubben hoppas han kunna bidra med att öka innanförskapet. Något som kommunens representanter ville visa sin uppskattning för genom ett möte, diplom och en gemensam underskrift av samhällskontraktet.

Bilder: Utanför Lunna Golf & Country Club står Kent Edvall jobbmatchare, Kent Jellmund näringslivsstrateg, Robert Heyman-ägare av Lunna Golf & Country Club, Miguel Odhner kommunstyrelsens ordförande och Lena Arnfelt sektorchef Trygghet och stöd.

Vid cirkusvagnen står Johan Sjöholm utvecklingsledare, Anders Holmensköld kommunstyrelsens föreste vice ordförande, Annelie Utter ägare Zanzibar och Miguel Odhner kommunstyrelsens ordförande.

Samhällskontraktet i Kungälvs kommun

Aktörer i samhällskontraktet