Kommunen positiv till etablering av Biltema

Detaljhandelsföretaget Biltema har visat intresse för att etablera ett nytt flaggskeppsvaruhus i Kungälv. Kungälvs kommun är positiv till etableringen, vilket innebär att kommunen ska ta fram en detaljplan för området när kommunstyrelsen har tagit ställning.

Det aktuella området där Biltema vill bygga sitt nya varuhus ligger intill Kungälvs sjukhus, längs med E6:an. Ett positivt planbesked innebär att kommunen bedömer kunna starta planarbetet under 2023 med sikte på att ha en färdig detaljplan år 2025. Biltema ansöker om att bygga 8 600 kvadratmeter handel och därtill parkering, totalt 25 000 kvadratmeter.

- Kungälv är nu en stark handelsplats. Jag är väldigt glad över detta och välkomnar Biltema. Det ger nya jobb och fler skäl att handla hemma, detta uppskattas av många Kungälvsbor, säger Miguel Odhner (S), kommunstyrelsens ordförande.

Kommunstyrelsen tar ställning till Biltemas ansökan på sitt nästa sammanträde.

Bilden visar den aktuella platsen för etableringen.