Kungälv spurtar för att få ihop 66 vikarier

Efter två somrar med pandemirestriktioner är konkurrensen om sommarjobbare extra hård. Vård- och omsorgsverksamheterna i Kungälvs kommun jobbar nu hårt för att få ihop alla vikarier som behövs för att täcka behovet under semesterperioden.

I sommar behöver svenska kommuner totalt anställa uppemot 70 000 sommarvikarier för att täcka upp när den ordinarie äldreomsorgspersonalen går på semester. En undersökning som Go Care genomförde under vecka 19 och 20 visar att av Sveriges 290 kommuner har 250 kommuner fortfarande platser kvar att fylla.

Kungälvbehöver anställa 66 semestervikarier till verksamheterna inom vård- och omsorgsverksamheterna inför semesterperioden. Cirka 350 vikarier har anställts hittills. Nu spurtar man för att fylla de sista 66 platserna.

−Vi är inte i mål med rekryteringen av semestervikarier ännu. Vi upplever att konkurrensen är stenhård och att många bestämmer sig om sommarjobb ganska sent. Detta svarar vi upp på genom att jobba på nya sätt och i år har vi lyckats nå fler ungdomar genom exempelvis insatser i sociala medier och egna rekryteringsträffar. Tillsammans med andra kommuner ordnar vi också en digitalt kickoff för att välkomna våra semestervikarier till äldreomsorgen. Bland gästerna finns socialminister Lena Hallengren och artisterna Siw Malmkvist och Nova Luther, känd från Idol, säger Lena Arnfelt som är sektorchef för Trygghet och stöd i Kungälvs kommun.

− Många unga tänker inte ens på äldreomsorgen när man funderar över vad man vill jobba med. Det är verkligen synd. De allra flesta som testat vittnar om att det är ett jobb man mår bra av och utvecklas enormt i. Oavsett framtidsplaner så får man med sig värdefull kunskap och erfarenhet. Sedan är det också mycket skratt och fina känslor mitt i allvaret. Branschen måste bli bättre på att visa vad den erbjuder. Vi ser nu hur flera arbetsgivare satsar mer på detta vilket bådar gott för framtiden, säger Pernilla Kristoffersson, Initiativtagare, Go Care.

Undersökningen visar dock att det fortfarande finns en viss oro inom Kungälvs verksamheter. Den oron delar man med äldreomsorgschefer över hela landet. Frågan ”Är du orolig för att ni inte ska lyckas anställa tillräckligt många vikarier till i sommar?” besvarades av chefer från 83 kommuner. 62 svarade Ja, vilket motsvarar 7 av 10 kommuner.

Träffa oss på rekryteringsträff

Är du intresserad av att arbeta inom hemtjänst, vård- och omsorgsboende, korttidsenhet, trygghetslarm eller i någon av våra LSS-verksamheter kan du bland lediga jobb. Eller varför inte komma och träffa oss den 8 eller 16 juni mellan klockan 12 och 16 på Ica Maxi. Då har du möjlighet att få en snabbintervju. Om du vill ha ett roligt och meningsfullt jobb med härliga kollegor och närvarande chefer är du varmt välkommen med en ansökan. Du behövs! Det säger Cathrine Hellström Rosenlöf som är chef för enheten planering och rekrytering.

Extra ersättning till vikarier

Du som arbetar som semestervikarie hos oss har möjlighet att få ett engångsbelopp på upp till 12 000 kronor. Beloppet är beroende på hur många veckor du arbetar sammanhängande under vecka 25 till 34. Du behöver arbeta minst fyra sammanhängande veckor för att ta del av sommarersättningen.

Om undersökningen

Under maj månad genomförde Go Care en undersökning av rekryteringsläget inom äldreomsorgen inför semesterperioden. Under vecka 19 och 20 skickades ett frågeformulär ut till chefer och andra med ansvar att anställa personal inom äldreomsorgsverksamheter över hela landet. Frågorna besvarades av chefer från 83 kommuner. Formuläret utökades med en granskning av alla 290 svenska kommuners webbplatser för att se vilka som fortfarande anställer sommarvikarier genom annonsering på den egna webbplatsen. Granskningen genomfördes under vecka 20.