Minskad vinterbelysning i Kungälv

Energisituationen i Sverige och Europa är kraftigt ansträngd och Kungälvs kommun ser över sin elförbrukning på flera områden. Därför kommer kommunen att minska årets vinterbelysning jämfört med tidigare.

Kommunstyrelsen har beslutat att minska årets vinterbelysning som en åtgärd att minska elförbrukningen. Vinterbelysningen kommer också att vara tänd färre dagar än tidigare. I år tänds belysningen den 25 november och släcks den 13 januari 2023.

Här är listan över belysningen som inte kommer att sättas upp:

• Stjärnor på belysningsstolpar längs Uddevallavägen.
  • Granar med slingor längs Ytterbyvägen
  • Småstjärnor på belysningsstolpe i Västra parken
  • Glittergranar på Vikingatorget
  • Slingor i träden vid Ytterby station
  • Hängande bollar i träd i Västra parken
  • Figurer ställs fram i rondellen på Romelandavägen men belyses inte
  • Silverpoppeln belyses inte på Marstrand
  • Julbock ställs fram i rondellen Karebyvägen/Rollsbovägen men belyses inte
  • Julbock ställs fram på Västra gatan men belyses inte

Därmed så kommer vinterbelysningen fortfarande att lysa upp mörkret i stora delar av Kungälv. Stora granar kommer att finnas på sex platser i kommunen. På Nytorget och Gamla Torget, på Hamngatan i Marstrand, i Diseröd, på Älvebacken och på Ytterby station. Ljustaket kommer att lysa på Västra Gatan och de nya hjortarna placeras vid brofästet på Gamla Brogatan. Det kommer också att finnas träd och stolpar med ljusslingor på gatorna i centrum.

Minskad vinterbelysning är en av flera åtgärder som kommunen gör för att vara med och bidra till en minskad elförbrukning i vinter. En annan åtgärd är minskade öppettider i bastu på Oasen sim- och ishall och på Kottens motionscentral. Den ansträngda energisituationen innebär att alla måste hjälpas åt att minska förbrukningen – det gäller myndigheter, organisationer, företag och privatpersoner.