Nya regler från 1 juli som gäller flyktingar från Ukraina

Det är Migrationsverket som har ansvaret för mottagandet av människor som söker asyl och för människor som kommer som massflyktingar från Ukraina. Från 1 juli gäller nya regler som ska jämna ut fördelningen av boendeplatser för flyktingar över landet.

Från detta datum och framåt har Kungälvs kommun ansvar för att ta emot och ordna boende för 151 flyktingar som anvisas hit från Migrationsverket. Kungälvs kommun tar bara emot flyktingar som anvisas till Kungälv från Migrationsverket.
Migrationsverket ansvarar fortsatt för ekonomiskt stöd till flyktingarna. Kommunen ansvarar för att skaffa fram boende och att erbjuda skola och barnomsorg.

En månad på sig

En kommun har en månad på sig att skaffa fram boende från och med att Migrationsverket gett besked om placering i kommunen. Personer som idag bor hos värdfamiljer i Kungälvs kommun och som inte kan eller vill bo kvar behöver kontakta Migrationsverket om att de behöver hjälp med boende.