Två nya företag undertecknar samhällskontraktet

Sysport och City Gross, undertecknade samhällskontraktet 26 augusti. Det är nu över 80 företag, föreningar och myndigheter som tillsammans jobbar för ett bättre Kungälv och för att öka innanförskapet.

Sysport bestämde att gatan i Ytterby skulle leva

Sysport har funnits i 23 år och tillverkar bland annat båtkapell, dynor, madrasser, solskydd gardiner och utför andra sömnadsarbeten. Länge fanns de på Utmarksvägen i Kungälv men efter att lokalerna totalförstördes i en brand för några år sedan har de återuppstått på Runängsgatan i Ytterby. - Det var en kämpig tid att bygga upp företaget igen, berättar ägaren Sara Sjöberg. Allt blev förstört. Men nu är vi här och det går bra igen. När grannföretaget, ett bageri, bestämde sig för att slå igen sin verksamhet slog jag till. Inte för att jag kan något om bageriverksamhet men det kändes viktigt för Ytterbys skull. Gatan får liksom inte dö och Ytterby behöver ett bageri.

Det arbetar 10 personer sammanlagt på bageriet och Sysport och det är en ständig jakt efter både bagare och skräddare. Två svårrekryterade yrkeskategorier eftersom det i princip saknas relevant utbildning, i alla fall för skräddare.
- Min dröm är att jag inom tio år kan erbjuda både utbildning, lärlingsjobb och anställning i mina lokaler, säger Sara Sjöberg.

Sara Sjöberg skriver under samhällskontraktet tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Miguel Odhner.

Sysport finns på Runängsgatan i Ytterby och erbjuder skräddarsydda lösningar inom all sorts sömnad för både företag och privatpersoner.

På City Gross känner man sig som hemma

City gross bidrar redan till att öka innanförskapet i kommunen, på flera sätt. Bland annat genom ett samarbete med Mimers hus ger man ungdomar en möjlighet att pröva på arbetslivet. Dessutom har man flera anställda med lönebidrag.
Ibrahim och Karim startade en lång vandring från Syrien och hade turen att få en praktikplats på City gross. Den följdes av en lönebidragsanställning och idag är de båda bröderna fast anställda och stormtrivs.
- Det är viktigt med motiverade anställda, säger Kenneth Hult som är butikschef. Det handlar om att ge och ta, kan jag hjälpa en medarbetare på något sätt får jag tillbaka i arbetslust och motivation.

Det märks att de anställda trivs, både med sin anställning och sin chef.  – Här känner man sig som hemma, säger Hanna, en av de anställda, som en stor familj. - I mitt hemland jobbade inte någon chef på golvet, inflikar en annan. Det gör Kenneth!

Ett glatt gäng på City Gross. På bilden överst på sidan har butikschef Kenneth Hult just skrivit under samhällskontraktet tillsammans med Miguel Odhner.