Skolelever hjälper forskare

De främmande och invasiva arterna längs vår kust blir allt fler. Nu ska elever och lärare från Ytterbyskolan hjälpa forskare att kartlägga hur de breder ut sig och hur de påverkar havsmiljön.

Klängmaneter, blåskrabbor och ludna spökräkor. De främmande, invasiva arterna längs vår kust blir allt fler. Men hur stor är deras utbredning och hur påverkar de havsmiljön? I skolprojektet Nya arter hjälper elever och lärare från Ytterbyskolan forskarna att ta reda på det.

De närmaste veckorna ger sig flera hundra elever och lärare från skolor på Kungälv, Orust och Stenungsund ut på jakt efter främmande arter i havet längs västkusten. Med på plats finns marinbiologer och forskare som berättar mer om invasiva arter och visar hur man kan fånga in dem.

Invasiva arter är arter som flyttas till nya områden med hjälp av oss människor. Genom sin effektiva förmåga att föröka sig, riskerar de att tränga undan de ursprungliga arterna.

– Genom tidig upptäckt ökar chansen att vi lyckas begränsa deras utbredning. Skoleleverna hjälper oss att hålla utkik efter arterna. Samtidigt får vi in data som används i forskningen, säger Björn Källström, forskare vid Göteborgs Marinbiologiska laboratorium.

Varje skolklass får en halvdag ute i fält där de får prova på de olika insamlingsteknikerna. Bland annat får de titta efter japanska jätteostron och rapportera hur många det finns per kvadratmeter. Fiskar och krabbor fångas också in för att se om till exempel den invasiva svartmunnade smörbulten eller blåskrabban dyker upp.

Skolprojektet, som bekostas av Länsstyrelsen, startade 2017 och är ett samarbete mellan 8+fjordar, Göteborgs Marinbiologiska Laboratorium, Göteborgs universitet och Chalmers. Läs mer om projektet på www.nyaarter.se.

Ytterbyskolan hjälper till

Tisdag 17 maj: Ytterbyskolan, Kungälvs kommun
Tid: 9 – 13 cirka
Plats: Rökan/Instöbron på väg ut mot Marstrand