Vi blir fler i Kungälv

Det är många som vill bo i Kungälv. Kungälv är en av de kommuner i landet som växer snabbast just nu, mycket tack vare att många väljer att flytta hit. Förra året ökade Kungälvs befolkning med 1 221 invånare. Vid årsskiftet var vi 48 271 kungälvsbor.

Kungälv hade förra året en befolkningsökning på 2,6 procent vilket innebär att Kungälv växer mest av alla kommuner i Västra Götaland. Vi är på femte plats av snabbast växande kommuner i Sverige, räknat i procent. Det är den näst största ökningen både sett till antal och procent. Endast 2019 var ökningen större.

Kungälv växer framförallt för att många väljer att flytta hit. Under 2021 flyttade 3 574 personer till kommunen medan 2 495 flyttade härifrån. Men det föds även fler än det dör, vilket bidrar till befolkningsökningen. 2021 föddes 528 nya kungälvsbor medan 382 avled.

Det gör att Kungälv klättrar på listan över Sveriges största kommuner sett till antalet invånare. Vi hamnar nu precis utanför topp 50, på plats 51 (plats 53 2020) av Sveriges 290 kommuner.

Siffrorna kommer från SCBs befolkningsstatistik. Hela Sveriges befolkning växte med 73 031 personer under 2021 och uppgick den sista december till 10 452 326 personer.

Kommunfakta