Webbinarium om Kungälvs näringsliv

I veckan ordnade Kungälvs kommun ett webbsänt seminarium om coronapandemins effekter på Kungälvs näringsliv för alla företagare i Kungälv. Ett 80-tal företagare deltog och fick ta del av information från kommunen, Arbetsförmedlingen och Business Region Göteborg.

- Vi är i en internationell pandemi, inledde Miguel Odhner, kommunstyrelsen ordförande. Ni företagare gör otroligt mycket. Det är fantastiskt att se hur ni cyklar ut till era kunder, hur ni ordnar onlineförsäljning, hur ni tillsammans med ideella föreningar hjälper de som inte kan hjälpa sig själva.

Kent Lagrell som är ledamot i västra hälso- och sjukvårdsnämnden berättade om att Kungälvs kommun är en pilotkommun som regionen stödjer för att öka innanförskapet och förbättra integrationen. Västra Götalandsregionen erbjuder affärsutvecklingscheckar till företag med nya skalbara lösningar som kan möta lokala utmaningar i pandemins spår. De vill främja både företagsutveckling och lokal samverkan. Exempelvis när företag ställer om för att möta behov som samhället har kopplat till bland annat områden som

• vård och omsorg
  • utbildning, logistik
  • digitalisering
  • delaktighet
  • handel
  • stadsutveckling
  • tjänsteutveckling

Jobbtillväxten i Sverige och Göteborgsregionen tappar fart under första kvartalet och det är tufft i många branscher. Antalet arbetslösa har ökat markant från vecka 10 och framåt.
- I Kungälv är det cirka 1000 arbetslösa personer och det är väldigt många fler än normalt, säger Peter Warda från Business Region Göteborg.

Det är många som hör av sig till Business region Göteborg för att få stöd och Anna-Lena Johansson berättade om det stöd som de erbjuder företagen:
- Ni befinner er i olika branscher och ni drabbas på olika sätt. Många ser nya affärsmöjligheter medan andra inte har någon eller väldigt liten efterfrågan. Jag vill rekommendera vår företagslots som vi har förstärkt med fler personer och företagsakuten, där vi normalt sett räddar åtta av tio företag.

Anna-Lena Johansson berättade också om möjligheterna till kompetensutveckling inom de mest utsatta branscherna transport, fordon, besöksnäring, handel och teknik/IT. Genom sina komptensråd har de sökt mellan 50 och 60 miljoner kronor ur olika europiska fonder och Västra Götalandsregionen.

Även arbetsförmedlingen deltog i seminariet genom Nina Haag och Sandra Tedenby som är sektionschefer på Kungälvskontoret.
- Vi uppmanar alla att ta del av informationen och den digitala servicen som finns för arbetsgivare på arbetsförmedlingens webbplats, säger Sandra Tedenby.

Kungälvs kommun har beslutat om en rad stödåtgärder för företagen med anledning av coronapandemin. Bland annat tas det inte några avgifter för uteserveringar i år och som företagare kan man få uppskov med betalning till kommunen.

Avslutningsvis tackade näringslivsstrategen Jessica Waller alla de som deltagit i seminariet. På kommunens webbplats kan man läsa mer om de olika stödåtgärderna och man kan prenumerera på det nystartade nyhetsbrevet om näringslivsfrågor.