Lathundar och instruktioner för digitala tjänster och teknik

På den här sidan hittar du lathundar och instruktioner som hjälper dig att använda digitala tjänster och digital teknik. Sidan är uppdelad i olika kategorier så att du enkelt ska kunna hitta just det du söker.

Nedanför hittar du olika rubriker som du kan klicka på för att få tips på bra instruktioner för olika typer av digitala tjänster och ärenden. 

Ringa videosamtal Idag kan de flesta telefoner användas för att ringa videosamtal. Det är ett enkelt och roligt sätt att se dem du pratar med, särskilt de som bor lite längre bort. Här hittar du guider för att använda några av de vanligaste videosamtalstjänsterna.

Post- och telestyrelsens guide för FaceTime
Post- och telestyrelsens guide för Messenger
Post- och telestyrelsens guide för WhatsApp
Post- och telestyrelsens guide för Google Meet
Post- och telestyrelsens guide för att delta i Zoom-möte
Bank-ID och digital legitimation Det vanligaste sättet att identifiera sig på internet är BankID. För att skaffa BankID måste du ha aktiverat internetbank hos din bank och det gör du på ditt närmaste bankkontor. Här hittar du guider till både att skaffa Bank-ID och andra digitala legitimationer.

Guide till att skaffa mobilt Bank-ID hos Swedbank
Guide till att skaffa mobilt Bank-ID hos Handelsbanken
Guide till att skaffa mobilt Bank-ID hos Nordea
Guide till att skaffa mobilt Bank-ID hos ICA-banken
Guide till att skaffa mobilt Bank-ID hos Danske bank
Guide till att skaffa Bank-ID hos SEB
Guide till att skaffa Bank-ID hos Länsförsäkringar
Frejas guide till att skaffa e-legitimation
Skatteverkets information om e-legitimation kopplad till fysiskt ID-kort
Handla på internet Att handla på internet kan underlätta, särskilt om du av olika anledningar har svårt att ta dig till affären eller inte kan bära tungt. Här hittar du en guide för att handla mat och läkemedel på internet.

Post- och telestyrelsens guide "Handla mat och läkemedel på internet"
Betala digitalt Att komma igång med digitala betaltjänster behöver inte vara svårt. Här har vi samlat guider som hjälper dig att enkelt komma igång och ger dig tips på vad du ska tänka på för att vara säker.

Post- och telestyrelsens guide "Kom igång med betaltjänster"
Betalningshjälpen "Guide till att använda Swish"
Länsstyrelsen Skånes informationsmaterial om digitala betalningar
Utföra sjukvårdsärenden digitalt Numera kan du enkelt få en översikt över kommande sjukvårdsbesök och anteckningar från föregående sjukvårdsbesök tack vare 1177 Vårdguidens e-tjänster. Här hittar du en guide som hjälper dig att komma igång.

1177 Vårdguidens instruktion för hur loggar du in på 1177.se
Parkera med mobilen Att parkera bilen med en app gör att du enkelt kan förlänga eller förkorta din parkeringstid så att du inte behöver betala extra i onödan eller riskera parkeringsbot. Här hittar du guider till hur du använder några av de största parkeringsbolagens appar.

Easyparks guide för att använda deras parkeringsapp
Parksters guide för att använda deras parkeringsapp
MobilParks guide för att använda deras parkeringsapp
Parkering Göteborgs guide för att använda deras parkeringsapp
Ladda ner appar Appar är program som du kan ladda ner om du har en smartphone. För att ladda ner appar behöver du först skapa ett konto. På en iPhone skapar du ett AppleID och på en Android-telefon skapar du ett konto på Google Play. Här är guider som hjälper dig med detta och att ladda ner appar.

Länsstyrelsen Skånes instruktion för att skaffa Apple-ID
Länsstyrelsen Skånes instruktion för att skaffa Google Play-konto
Använda sociala medier Sociala medier ger dig en möjlighet att hålla kontakt med familj och vänner genom att dela bilder, filmer, text och länkar. Här kan du lära dig mer om hur olika sociala medier fungerar och hur du gör för att komma igång.

SeniorNetSwedens guide till sociala medier
  Sidan uppdaterades: