Till dig som är biståndshandläggare- /socialsekreterare i bosättningskommunen
Den fysiska miljön
Det är viktigt att handläggaren i hemkommunen tänker på att beslutet i hemkommunen kanske inte är direkt jämförbart med förhållanden i den tillfälliga vistelsebostaden i Kungälvs kommun.
Till exempel kan tiden för personlig omvårdnad se annorlunda ut på grund av miljön. Det kan ta längre tid med hygieninsats om det är ett trångt utrymme.
Brukaren kanske lever i en familjegemenskap. Är då serviceinsatserna på rätt nivå?
Beställning av insatser
Som turistkommun är vi hårt belastade inom hemtjänsten under sommarmånaderna. Det är viktigt för oss att biståndsbeslutet ligger på så rätt nivå som möjligt i de beställningar vi får. Lika viktigt är det att vi får in er beställning så tidigt som möjligt, men definitivt minst fyra veckor innan vistelsens startdatum. En sådan framförhållning krävs för vår resursplanering.
Informera brukaren om val av utförare och registrera brukarens val i vår e-tjänst
Beställning hemtjänst från socialsekreterare i annan kommun
Informera brukaren om vad som gäller med personliga hjälpmedel.
Insatser enligt HSL bygger på att vårdgivare i hemkommunen tar kontakt med motsvarande roll I Kungälvs kommun.
Till dig som ansvarar för kommunal hälso- och sjukvård (hemsjukvårdsinsatser från sjuksköterska, arbetsterapeut eller fysioterapeut) i bosättningskommunen
När det gäller kommunal hälso- och sjukvård och hjälpmedel kontakta sjuksköterskeenheten, kontorstid 0303-238545. Denna telefon är öppen 7:30-15:30, lunchstängd 12-13.
Det är viktigt att kontrollera att sommarbostaden är av sådant slag att personalen kan hjälpa den enskilde på ett tryggt och säkert sätt med de hjälpmedel som behövs.
När det gäller hälso- och sjukvårdsinsats ska vårdgivare i bosättningskommun använda blankett "Tillfällig patient från annan kommun, överenskommelse". Blanketten lämnas ut av planeringsansvarig sjuksköterska.
Har du hjälp från kommunal hälso-och sjukvård (exempelvis hemsjukvårdsinsatser från sjuksköterska, arbetsterapeut eller fysioterapeut) i din hemkommun, ska du kontakta dem, som sedan förmedlar en beställning till Kungälvs kommun.
Har du hjälpmedel så tar du med dem till den tillfälliga vistelsen. Vid frågor om hjälpmedel tar du kontakt med den i din hemkommun därifrån du fått dina hjälpmedel.