Matvanor

Här kan du läsa mer om matvanor och hur goda sådana kan gynna din hälsa. Du erbjuds även föreläsningar och tips på var du kan få stöd med att förbättra dina matvanor.

Hälsosamma matvanor kan bidra till att minska risken att drabbas av eller försämra kroniska sjukdomar. Särskilt tydliga är sambanden för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och cancersjukdomar. Vad och hur ofta du äter vissa livsmedel kan ge en indikation på om du har goda matvanor. Konsumtion av grönsaker, rotfrukter, frukt eller bär är friskfaktorer som främjar en god hälsa.

Regelbundna matvanor kan bidra till att skapa positiva rutiner och en struktur i vardagen, något som kan vara positivt för ditt välbefinnande och din psykiska hälsa. Hur du äter är inte bara viktigt för hur du mår, utan även för miljön. Den mat som produceras och konsumeras involverar flera samhällsaktörer och påverkar alla 17 globala hållbarhetsmål.

Föreläsningar

Digital cook-along med Hanna från Portionen under tian (8:e februari, 18.00)

Vill du ha lite inspiration till att laga god och nyttig mat? Tisdagen den 8 februari, klockan 18.00 kommer Hanna Olvenmark som driver det populära Instagram-kontot Portionen under tian att lära dig laga ett gott, näringsrikt och billigt recept. Allt du behöver göra för att delta är att gå in på nedanstående Teams-länk.

Klicka här för att ansluta till cook-alongen (Länk till Teams-möte)

Guide till att ansluta till ett Teams-möte (Länk till guide hos Microsoft)

Rätten som ska tillagas är en kryddig gryta med smak av bland annat curry, chili och ingefära. För att vara säker på att du har alla ingredienser som behövs för att laga maträtten rekommenderar vi att du kikar på nedanstående inköpslista.

Inköpslista till Cook-along med Portionen under tian 8:e februari 2022 (PDF)

Mat för hälsan och planeten (17:e mars, 18.00)

Genom våra matvanor kan vi göra det lätt att göra bra val för vår hälsa. Vanor som ger dig ork och styrka. Hur vår mat produceras och transporteras över jordklotet har stor betydelse för vår hälsa, liksom matvanorna spelar roll för planetens framtid. Lina Johansson, legitimerad dietist i Öckerö kommun, Heléne Ambjörnson, legitimerad dietist och processledare för Hälsofrämjande sjukhus vid Kungälvs sjukhus och Maria Magnusson, legitimerad dietist och verksamhetsansvarig för Folkhälsoenheten vid Sjukhusen i väster lyfter några viktiga aspekter kring mat och reflekterar kring vad vi kan göra för att påverka vår hälsa och miljön. Du får också konkreta tips på god mat för din hälsa.

Datum: 17 mars, 2022
Tid: 18:00
Plats: Kulturhuset Fregatten, Stenungssund

Så kan du få hjälp med dina matvanor

Här kan du ta del av tips på var du kan få hjälp att äta nyttigare och inspiration till hälsosammare matlagning.

Matkassen – färdiga recept och tips för bra mat

Känns det svårt att komma igång med mer hälsosam mat? Med Västra Götalandsregionens initiativ Matkassen får du tips på hur du kan tänka när du handlar, en färdig shoppinglista med näringsrika matvaror och förslag på tio goda, nyttiga och billiga veckomenyer.

 Läs mer på Matkassen

Kostråd från Livsmedelsverket

Ta gärna del av Livsmedelsverkets råd i Hitta ditt sätt med rekommendation att äta grönare, lagom mycket och att röra på sig.

Ta del av Livsmedelsverkets kostråd

Vårdguiden - Så äter du hälsosamt

Hos Vårdguiden 1177 kan du också få tips på hur du kan göra dina matvanor mer hälsosamma.

Ta del av Vårdguiden 1177:s kosttips

Hälsosamma matvanor på kort och lång sikt

De nordiska näringsrekommendationerna (NNR2012) beskriver matvanor som är hälsosamma båda på kort och lång sikt.

Ta del av tips på hälsosamma matvanor hos Livsmedelsverket

Vetenskapligt förankrade livsstilsråd hos Sundkurs

Sundkurs är initiativ med fokus på att presentera forskning som gynnar en hälsosam livsstil, men på ett lättförståeligt sätt.

Ta del av Sundkurs vetenskapligt förankrade livsstilsråd

  Sidan uppdaterades: