Vanliga frågor och svar om feriejobb

Feriejobb är tillfälliga jobb som erbjuds unga i en viss ålder under skolloven. Här har vi samlat många av de frågor som kommer till oss. Hoppas att du finner svaret här. Om inte - kontakta oss gärna!

Välkommer att kontakta oss som arbetar med feriejobb på feriejobben@skola.kungalv.se eller 076-766 68 47.

Söka jobb

1: Hur söker jag feriejobb i Kungälvs kommun?
Svar: Du söker via sidan lediga feriejobb genom att klicka i rutan "Sök jobbet här", som finns till höger om respektive annons.

2: Vem kan söka feriejobb i Kungälvs kommun?
Svar: Vem som helst kan söka men för att kunna få ett jobb krävs några saker. Du ska vara född 2005-2008. Du ska bo i Kungälv, helt eller delvis. Detta gäller exempelvis om du bor växelvis hos föräldrar där den ena bor i en annan kommun än Kungälv.

3: På vilka lov finns det jobb?
Svar: Vårt mål är att erbjuda jobb på alla lov.

4: Får alla som söker jobb?
Svar: Nej, vi har många fler sökande än vi har platser till.

5: Hur många jobb kan jag söka?
Svar: Du kan söka hur många jobb du vill och på alla lov, det gäller även om du jobbat tidigare lov hos/via oss. Detta gäller för närvarande men kan komma att ändras under hösten 2022.

6: Vad händer när jag sökt ett jobb?
Svar: Vi läser alla ansökningar och kontaktar alla som sökt; i första läget dem som erbjuds jobb. Detta gör vi via sms eller e-post.

7: När får jag besked?
Svar: Har du sökt flera olika jobb kan du få ett mej med avslag på några av dem innan du eventuellt får ett erbjudande om jobb. Det beror på att vi är flera som jobbar med tillsättningar och utskick parallellt. Har du bara sökt ett jobb och får avslag betyder det att du inte fått något jobb just det aktuella lovet.

8: Jag har fått ett mejl med avslag, får jag inget jobb då?
Svar: Eftersom vi är flera som arbetar med detta så kan det hända att du får mejl om avslag på ett eller flera jobb innan du får ett erbjudande.

9: Jag har sökt jobb via kommunen till en privat arbetsgivare, hur funkar det?
Svar: Vi brukar hjälpa till att skapa en annons, göra ett första urval och skickar sedan vidare aktuella kandidater till arbetsgivaren som gör ett slutligt urval och anställer de kandidater de valt ut. De betalar lön och skriver anställningsavtal med mera. Kommunen har inget mer med dessa anställningar att göra.

Tidrapportering & lön

1: Hur gör jag min tidrapportering?
Svar: Du rapporterar in dina tider digitalt via din telefon eller dator.

2: Hur och när får jag mina inloggningsuppgifter?
Svar: Nytt för i år är att Soltak skickar dina inloggningsuppgifter direkt till dig via sms.

3: Hur gör jag för att lägga in mina tider i systemet?
Svar: Följ instruktionerna i denna beskrivning. Det är en powerpoint som visar hur du ska göra steg-för steg med bilder. Klicka här för att komma till beskrivningen.

4: Vad får jag i lön?
Svar: Om du är 16-18 år tjänar du 86 kronor per timme, om du är 18-19 år tjänar du 100 kronor per timme. 18-årslönen börjar gälla månaden efter du fyllt 18 år.

5: När kommer min lön?
Svar: Lönen betalas ut en månad i efterskott den 27:e. Har du alltså jobbat i juni får du lön den 27:e juli.

6: Vad gäller med att betala skatt?
Svar: Om du tjänar mindre än 20 135 kr under 2022 behöver du inte betala skatt. Då ska du fylla i blanketten "Instruktion för inlämning av skatteblankett Soltak AB" .Blanketten samt instruktion steg-för-steg med bilder hittar du här. Bra om du gör det så fort som möjligt.

7: Jag glömde att skicka in skatteblanketten, eller skickade in den försent, vad händer då?
Svar: Enligt lag måste arbetsgivaren dra skatt om du inte skickat in blanketten om att slippa betala skatt. Du får då tillbaka dessa pengar följande år i maj.

8: Hur får jag in lönen in på mitt konto?
Svar: Du gör en kontoanmälan direkt till Nordea med mobilt BankID. Gå in på Nordeas hemsida och skriv "Anmäl lönekonto" i sökrutan. OBS! Du måste ha tillgång till BankId för att kunna göra anmälan.
Du ska anmäla konto till Nordea oavsett vilken bank du själv har. Det beror på att kommunen har ett avtal med Nordea om att betala ut alla löner.

9: De frågar efter arbetsgivarnummer och telefonnummer, vad betyder det?
Svar: Arbetsgivarnumret är: 640181 och telefonnumret är: 0303-23 80 00.

Mer information & kontakt

1: Hur får jag mer info och kontaktuppgifter till handledare och er på feriejobben?
Svar: Vi kommer att skicka kontaktuppgifter till dig om din handledare så snart vi fått dem till oss. Oftast sker det i samband med att vi skickar ut vårt så kallade infopaket. Detta får du via den e-post du angav i din ansökan. 
Mejl till oss på feriejobben: feriejobben@skola.kungalv.se     

2: Har ni informationsmöten innan varje lov?
Svar: Vi kommer att ha informationsmöten ca en vecka innan varje lov eller period påbörjas. Behöver du ha ett möte för att få mer information så kan du boka det genom att skriva till oss så kommer vi överens om en tid.

  Sidan uppdaterades: