Var med och påverka

 Teckenspråk:


Tycker du att kommunen har fattat fel beslut kan du överklaga. Det finns två olika sätt att överklaga: laglighetsprövning och förvaltningsbesvär. Vid en laglighetsprövning undersöks om beslutet gått rätt till eller att kommunen hade rätt att besluta i det aktuella fallet.

Ett beslut som påverkar dig personligen, till exempel om byggnadslov eller socialt bistånd, kan du överklaga genom ett så kallat förvaltningsbesvär.

Det är till förvaltningsrätten du ska skicka din överklagan, både vid laglighetsprövning och förvaltningsbesvär.


Kundcenter

Till kommunens kundcenter vänder du dig när du vill ha svar på frågor, få information, vägledning eller bara lämna synpunkter.
Vanliga frågor handlar om bygglov, aktuella detaljplaner, miljö- och hälsoskydd, boendeparkering och borgerliga vigslar.

Vi finns i Stadshusets entré eller på telefon 0303-23 80 00.

 

Medborgarstämmor

Medborgarstämmorna är till för att du som medborgare och våra politiker ska kunna mötas och diskutera aktuella frågor. Har du synpunkter på barnomsorgen, frågor om äldreomsorg eller vill diskutera cykelvägar är detta ett forum för dig.

Stämmorna kommer att genomföras en gång om året. Stämmorna är indelade efter kommundelarna och leds av kommunordförande och vice kommunordförande. Vår förhoppning är att stämmor ska vara en bra kanal mellan medborgare och kommun.

Mer information och protokoll från medborgarstämmorna 


Synpunkter och felanmälan

Säg vad du tycker om Kungälvs kommun och våra verksamheter. Vi strävar ständigt efter att förbättra verksamheterna och utveckla dialogen med alla som kommer i kontakt med oss.
Det är viktigt för oss att få veta vad du tycker om våra tjänster och vår service så att vi kan utveckla och förbättra oss.

Här kan du lämna synpunkter till oss

 

Överklaga beslut

Om du tycker att ett beslut som kommunen har fattat är fel finns två olika sätt att överklaga det på, förvaltningsbesvär och laglighetsprövning.

 

Förvaltningsbesvär

Om du inte är nöjd med ett beslut som rör dig personligen, till exempel beslut om bygglov och socialt bistånd, kan du överklaga genom förvaltningsbesvär. Det är enbart den som berörs av beslutet som kan överklaga.

Överklagandet ska ske skriftligt till den kommunala nämnd som fattat beslutet. Det måste framgå av kommunens beslut hur du ska göra för att överklaga. Du har tre veckor på dig att överklaga från det datum du fick beslutet.

 

Laglighetsprövning

Du kan överklaga ett beslut som du anser kommit till på ett felaktigt sätt genom att begära en så kallad laglighetsprövning enligt kommunallagen.
Överklagandet ska ske skriftligt och skickas till förvaltningsrätten. Du har tre veckor på dig att överklaga från det datum som protokollet har justerats och satts upp på kommunens officiella anslagstavla i Stadshuset.
Ett beslut kan upphävas om det kommit till på ett felaktigt sätt, strider mot lag, överskrider kommunens befogenheter eller fattats av fel kommunalt organ. Förvaltningsdomstolen kan endast upphäva beslutet, inte fatta ett nytt beslut.

 

  Sidan uppdaterades: