Anmäl vattenskada

Har du fått översvämning i källaren, missfärgad tvätt eller någon annan vattenskada som kan bero på kommunens vatten- och avloppsnät? En vattenskada kan ha flera orsaker, men om du misstänker att den hänger ihop med det kommunala nätet finns det några steg du behöver följa.

Genom att anmäla skadan både till ditt försäkringsbolag och till kommunen kan den utredas ordentligt och om det visar sig vara kommunens ansvar kan du få rätt ersättning. I så fall tar ditt försäkringsbolag kontakt med kommunen för att begära ersättning.

Så här gör du:

  1. Kontakta först ditt försäkringsbolag.
    Anmäl skadan direkt till ditt försäkringsbolag. De hjälper dig med frågor som gäller sanering, torkning och annat som behöver göras.
  2. Anmäl sedan skadan till Kungälvs kommun.
    Din anmälan gör att VA-enheten får veta vad som hänt och kan utreda om skadan beror på ett fel i det kommunala ledningsnätet.

Anmäl vattenskada till Kungälvs kommun. 

Gränsen mellan kommunens vatten- och avloppsledningar och din egen fastighets ledningar går vid förbindelsepunkten. Den ligger oftast precis utanför din tomtgräns.

Vem kan begära ersättning?

Kostnader för vattenskadan hanteras först av dig eller ditt försäkringsbolag.
Därefter kan ett ersättningskrav riktas mot Kungälvs kommun.
För att ha rätt till ersättning behöver du vara fastighetsägare. Är du hyresgäst eller bostadsrättshavare ska du i stället vända dig till din hyresvärd eller bostadsrättsförening.

Om försäkringen inte täcker kostnaderna

För utlägg som din försäkring inte ersätter kan du själv begära ersättning från Kungälvs kommun. Det gör du samband med att du anmäler vattenskadan till VA-enheten.

  Sidan uppdaterades: