Trygghetsvärdar på flera skolor ska öka tryggheten och skapa bättre studiero

Nu finns trygghetsvärdarna på plats på flera av våra högstadieskolor och på gymnasiet. Totalt har 15 trygghetsvärdar anställts för att öka tryggheten och skapa bättre studiero. – Det känns viktigt att få bidra till trygghet, glädje och motivation för eleverna att vara i skolan och att få lära sig, säger Åsa och Jonas, trygghetsvärdar på Thorildskolan.

– Vi har sett ett ökat behov av vuxennärvaro och stöd i skolan. Trygghet är en förutsättning för lärande. Därför har vi anställt trygghetsvärdar på flera skolor. Den här förändringen är en del av vårt mål att skolan ska vara en trygg och säker plats, säger Anna Vedin, utbildningsråd.

Trygghetsvärdarna är nu på gymnasiet, Mimers Hus, och på samtliga tre högstadieskolor: Munkegärdeskolan, Thorildskolan och Ytterbyskolan.

Bakgrund till uppdraget

Kommunstyrelsen gav tidigare i år utskottet för bildning och lärande i uppdrag att ta fram förslag på trygghetsskapande åtgärder för högstadiet och gymnasiet. Uppdraget byggde på resultat från trygghetsenkäten och samtal med elever, lärare och rektorer.

Alla grupper var överens om att fler vuxna i skolmiljön är den viktigaste åtgärden för att skapa trygghet och lugnare korridorer. Utskottet rekommenderade därför en ökad närvaro av vuxna i form av 15 trygghetsvärdar fördelade på gymnasiet och högstadieskolorna.

Så arbetar trygghetsvärdarna på Mimers Hus gymnasium

– Trygghetsvärdarna på Mimers Hus bygger relationer med eleverna och finns tillgängliga för samtal om det som snurrar ”just nu” i en ungdoms liv. De ser om någon sitter ensam på rasten, eller om något händer som elevhälsan behöver veta om. De är en viktig länk mellan elever och skolans medarbetare, säger Christina Eklund, enhetschef på Mimers Hus gymnasium.

– Uppdraget är viktigt för att eleverna ska känna sig trygga och sedda. Vi trygghetsvärdar bygger relationer med ungdomarna och gör det naturligt för dem att prata med oss. När relationen redan finns blir tröskeln låg och vi kan bidra till ökad trygghet för alla, säger Robert Warper, trygghetsvärd på Mimers Hus.

Så arbetar trygghetsvärdarna på Thorildskolan

På Thorildskolan finns två trygghetsvärdar: Åsa och Jonas. Tillsammans med resurspersoner, kurator, specialpedagog och medarbetare på skolan har de i uppdrag att:

  • hjälpa eleverna att komma till lektionerna

  • vara en trygg vuxen i skolmiljön

  • stötta så att alla kan delta i undervisningen

  • finnas till hands i vardagen

  • skapa trygga och roliga mötesplatser på rasterna

  • Trygghetsvärdarna får också regelbunden handledning av skolans specialpedagog och kurator

– Thorildskolans styrka är att all personal samverkar för alla elevers rätt till god utbildning. Vi ansvarar tillsammans för att eleverna ska få en god undervisning och för att se och möta alla elever, säger Ulrika, rektor på Thorildskolan.

Så följer vi upp arbetet

Vi följer och utvärderar arbetet med trygghetsvärdarna regelbundet. Det gör vi bland annat genom trygghetsenkäten, samtal med elever och personal samt genom statistik om studiero och frånvaro.
Målet är att alla elever ska känna sig trygga i skolan och kunna fokusera på undervisningen.

  Sidan skapades: