Framgång i Teknikåttan för klass 21F och 21E på Ytterbyskolan

Bland alla deltagande åttondeklasser lyckades både klass 21E och 21F på Ytterbyskolan kvala till Teknikåttans regionssemifinal. Klass 21E tog sig hela vägen till en tredjeplats i regionsfinalen.

Teknikåttan är en rikstäckande frågetävling i naturvetenskap, matematik och teknik där alla landets åttondeklasser kan delta. Klasserna valde ut tre representanter som fick svara på tävlingens frågor för sin klass. För 21E tävlade Therese Wigerstedt, Adeline Salekärr och Herman Gabrielsson. För 21F tävlade Simon Lindstrand, Ellen Sernvik och Noa Mård.

Hela vägen till regionsfinalen

Ytterbyskolan i Kungälv utmärkte sig genom att både klass 21E och 21F tog sig igenom den första kvalomgången och fick tävla i regionssemifinalen. Efter tuffa frågor under tidspress stod klass 21E som etta i regionssemifinalen och fick därmed chansen att tävla i regionsfinalen. Klass 21F landade på en fjärdeplats i regionssemifinalen och missade en plats i regionsfinalen med en placering.

I finalen höjdes svårighetsgraden ytterligare och efter flera tuffa frågor slutade klass 21E på tredjeplats. Erika Andersson är klassernas lärare inom NO och teknik.

– Som lärare tyckte jag det var ganska tuffa frågor, särskilt i finalomgången. Jag är jätteimponerad av alla mina elever som var med säger Erika Andersson

Utvecklande och värdefullt deltagande

Klassrepresentanterna är överens om att erfarenheten varit rolig och värdefull, även om frågorna var utmanande.

– Det var utmanande att hinna förstå och svara på frågan under tidspressen säger Ellen Sernvik från 21F.

– Det stärker ens självförtroende när man har allas ögon på sig och ändå prestera så väl säger Therese Wigerstedt från 21E.

– Sen var det roligt att göra något helt annorlunda, och spännande att komma bort från skolan hela dagen säger Herman Gabrielsson från 21E.

– Jag är superstolt och nöjd över att klasserna kvalificerade och fick göra detta. Både för klassrepresentanterna och klasserna som helhet säger lärare Erika Andersson.

Firar framgången med besök till Universeum

För sina framgångar vann klass 21E 5 000 kr som klassen ännu inte bestämt hur de ska spenderas.

– Det blir kanske en start till en klasskassa. Man säger ju inte nej till 5 000 kronor i alla fall, säger Herman Gabrielsson.

För klass 21F väntar en lärorik och rolig resa till universum då de för sin placering belönades med biljetter för hela klassen.

På bild: Lärare Erika Andersson och Herman Gabrielsson från klass 21E som stolt visar upp klassernas diplom och pris.