Klass 6 på Kareby skola vann 5000 kronor till klasskassan

Eleverna i klass 6 på Kareby skola har utmärkt sig i den årliga tävlingen "På egna ben" i Kungälvs kommun. Tävlingen genomfördes vecka 37-41.

Eleverna tog sig till och från skolan genom att gå, cykla eller använda kollektivtrafik och minskade på det viset utsläppen av koldioxid med 1,8 ton. Deras engagemang och insatser har inte bara gynnat miljön, utan har även gjort dem till förebilder för hållbart resande i hela Kungälvs kommun. Grattis till klass 6 Kareby skola för deras välförtjänta seger!

Slutställningen i tävlingen

Sammanlagt 12 klasser i Kungälvs kommun deltog i tävlingen. Ettan tvåan och trean fick sammanlagt 10 000 kronor till klasskassan.

1. klass 17 Kareby skola, (5000 kronor till klasskassan)
  2. klass 19A Kastellegårdsskolan (3000 kronor till klasskassan)
  3. 5B Kareby skola (2000 kronor till klasskassan)
  4. 5C Kärna skola
  5. 6B kullen skola

Tävlingen "På egna ben"

På egna ben är en utmaning för elever i årskurs 4–6. I utmaningen uppmuntras eleverna att samla poäng till klassen genom att inte åka bil till skolan. Sätt att ta sig till skolan som ger poäng är att gå, cykla, åka kollektivt eller skolskjuts. Man kan även få bonuspoäng. Genom att påverka ett syskon, en kamrat eller vuxen att inte åka bil utan göra gemensam sak med eleven.  Att resa på ett hållbart sätt till och från skola eller arbete. Klassen kan också göra teoretiska övningar då man också får poäng. Tävlingen är ett samarbete mellan Kungälvs kommun och Västtrafik.

Här finns alla resultat från de 12 klasserna från Kungälv som var med i tävlingen. (välj Kungälv)

Läs mer om utmaningar som den här i skolan i Kungälv.