Projekt Lukas och Ringens varv nya in i Samhällskontraktet

Kungälvs kommun har glädjen att presentera två nya aktörer in det nätverk vi kallar Samhällskontraktet; Projekt Lukas och Ringens Varv. På olika sätt representerar de allt vad Samhällskontraktet står för; ansvar, tillsammans, samverkan, mod och inkludering.

Hjälper människor att klara av arbetslivet

Kareby församling har under flera år drivit Projekt Lukas, som syftar till att skapa en hållbar utveckling för personer som har svårigheter att finna sin plats på ordinarie arbetsmarknaden. Församlingen har nyligen beviljats ESF-medel som garanterar fortsatt samverkan med Kungälvs kommun.

På bilden: Miguel Odhner, Helene Hermansson, Kristofer Strid samt Hillevi Pernmyr Kareby församling

Samarbete med gymnasiet

Ringens Varv i Marstrand grundades 1887 och har en stolt historia i vår kommun. Idag är Ringens Varv är ett reparationsvarv för fritidsbåtar. Företaget har upparbetat samverkan med Mimers Hus gymnasium kring praktikplatser och utgör ett av kommunens viktiga företag för att skapa inträde i yrkeslivet.

På bilden: Miguel Odhner, Pernilla Lind Ringens Varv

Kungälvs kommun har sedan 2016 arbetat aktivt med Samhällskontrakt. Vi gör detta för att öka innanförskapet i Kungälv. Tillsammans med näringsliv, andra offentliga myndigheter, hälso- och sjukvård och civilsamhället är vi idag över 100 olika organisationer.

Mer information om Samhällskontraktet