Kungälvs strandstädning har gått i mål även 2023

Kommunens strandstädningsteam har tillsammans med lokala idrottsföreningar och ferieungdomar plockat skräp på våra stränder. Hela kusten har städats!

Kommunens strandstädningsteam har varit ute och städat vår kust i ur och skur. Städningen pågår från februari till december. Tidigt på året prioriteras fågelskyddsöarna inför häckningsperioden och öar där betesdjur skall ut på sommarbete.

Strandstädningsteamet arbetar ihop med Städa Sverige som är idrottens miljöorganisation. Tillsammans med 38 lokala idrottsföreningar och ett antal ferieungdomar har man städat längs hela kusten. Glädjande nog har större skräp som tunnor, fiskenät, fiskelådor och dunkar minskat och det är mest mindre skräp som plockats upp. Trots det blev det hela 11 373 kilo.

Det är Västkuststiftelsen, i samarbete med de tolv kustkommunerna, som samordnar strandstädningen på västkusten. Vill du också vara med och bidra? På Västkuststiftelsens hemsida finns mer information om strandstädning. Där finns även strandstädarkartan som du också kan ladda ner som app: https://vastkuststiftelsen.se/strandstadning/