Feriearbetare väcker Västra gatan till liv

Har du sett de vackra fjärilarna som pryder lyktstolpar på Västra gatan? Det är starten på det arbete som fyra feriearbetare fått i uppdrag - att väcka Västra gatan till liv.

I våras väcktes tanken av kommunstyrelsen, Fastighetsägarna och Kungälv Marstrands Näringsliv, att låta ferielediga ungdomar ta sig an uppdraget. Nu är fyra ungdomar anställda och har fullt upp med att komma på idéer och aktiviteter. Som inspiration och för att få tips och idéer har de intervjuat personer i kommunen.

Det första som händer är fjärilarna som sattes upp 20 juli, sponsrade av en av fastighetsägarna. Därefter finns olika idéer som ungdomarna vill förverkliga. Bland annat en fotoutställning med bilder från hur affärsgatan sett ut förr samt utomhusfika med temat "Kom ut och träffa dina grannar"

Det stannar inte bara vid sommarlovet utan det finns tankar om aktiviteter även på andra lov framöver. Ungdomarna ska exempelvis kontakta lokala producenter för att höra om intresset att ordna en skördefestival på gatan. Eller varför inte en halloweenfest på höstlovet.
- Jag är imponerad av deras ambitioner, säger Maria Pehrsson på Arbetsmarknadsenheten som är deras handledare. Jag tror det kommer att hända roliga saker på gatan framöver.