Ny teknik för elbilar invigd

Kungälvs kommun fortsätter att ligga i framkant när det gäller möjligheten att fylla på energi på sin elbil.

Igår öppnade det kinesiska elbilsföretaget Nio sin tredje station för batteribyte på sina bilar i Sverige. Den nya stationen ligger vid Kungsälvsmotet längs E6:an och invigdes av kommunstyrelsens ordförande Miguel Odhner (S) och andre vice ordförande Gunn-Marie Daun (KD).

Hela bilen körs in i stationen och ett batteribyte görs automatiskt på cirka fem minuter. I stationen finns 13 batteripaket som laddas upp långsamt. Genom att byta hela batteriet i stället för att snabbladda förlängs batteriets livslängd menar företaget.

Kommunens elbilsladdare hittar du här.

laddning av elbilar - kungalv.se

Där finns också länkar till andra laddstationer

Karta över elbilsladdplatser (uppladdning.nu)