Kommunens beredskap

Kommunens krisorganisation påminner om kommunens normala ledningsorganisation, men är skapad för att effektivt kunna fatta beslut och verkställa dessa under tidsbrist.

| Krisledningsnämnd | Central krisledning | Kundcenter | Krisstöd |

I normala fall finns endast en tjänsteman i beredskap (så kallad TiB) redo att agera och aktivera övriga delar av krisorganisationen om något skulle inträffa.
Kommunens tjänsteman i beredskap är aktiv dygnet runt, alla årets dagar, och finns inom 60 minuters avstånd från kommunens krisledningsplats. Det är TiB som gör den första bedömningen i vilken omfattning som resterande del av krisorganisationen ska aktiveras. Aktiveringen kan göras i steg beroende på händelse och omfattning.

 

Krisledningsnämnd

Då en kommun är en politiskt styrd organisation finns det också en politisk krisledning och en krisledningsnämnd. Behövs det övergripande beslut som tjänstemännen inte har mandat att fatta kallas krisledningsnämnden in. Det är nämndens ordförande som beslutar om nämnden skall sammankallas för att kunna fatta beslut som förvaltningen sedan kan tolka och verkställa. Krisledningsnämnden tar över kommunstyrelsens roll vid en extraordinär händelse och kan även ta över ansvar från andra nämnder. Detta gör att beslut som normalt kan ta dagar att förbereda, informera och besluta kan fattas inom några minuter. Nämnden består av tre ledamöter samt tre reserver från kommunstyrelsen. Nämndens ordförande är Miguel Odhner (s) och vice ordförande är Anders Holmensköld (m). Krisledningsnämnden tar övergripande och normativa beslut.

 

Central krisledning

Den centrala krisledningen består av de personer som normalt styr respektive sektor och leds av kommundirektören. Till sitt stöd har dom en krisledningsstab som skall analysera och bereda ärenden för beslutsfattarna.

Krisledningsstaben arbetar bland annat med att samla information om vad som har hänt, analysera information och jobba fram en tänkbar utveckling på händelsen. De jobbar också med kommunikation både inom kommunens organisation, men framförallt med andra myndigheter, medborgare och massmedia. Bland annat kommer kommunens webbplats att användas för att informera om vad som har hänt, ge lägesbeskrivningar och råd till allmänheten..

Staben jobbar också med praktiska frågor som till exempel mat och dryck samt byte av personal för att krisledningen skall kunna fokusera på att hantera händelsen.

 

Kundcenter

Kommunens Kundcenter utgör också en viktig kugge i krisorganisationen. Kundcenter sköter information till besökare och svarar på frågor via telefon. De delar information med staben för att både kunna ge och ta information från medborgarna. Kundcentret är alltså oftast den kanal som möter medborgarna såväl i vardagen som vid kris.

 

Krisstöd

POSOM är en förkortning av: Psykiskt Och Socialt OMhändertagande (vid stora olyckor och katastrofer).

POSOMs uppgift är att stödja människor i den aktuella kris- eller katastrofsituationen för att förebygga psykisk ohälsa.

POSOM i Kungälv består av stödpersoner från olika kommunala verksamheter samt en ledningsgrupp med representanter från kommunen, räddningstjänsten, kyrkan och primärvården.

Stödpersonerna är personal från socialtjänsten, äldreomsorgen, primärvården, skolan och kyrkan. Stödpersonernas uppgift är att stödja överlevande, oskadade, anhöriga, vittnen och chockade människor efter större händelser.

Till toppen på sidan

  Sidan uppdaterades: