Strandstädning och Städa Kust - premiär 1-2 april

Den 1 april kommer idrottsungdomar återigen befria Västkusten från skräp inom städprojektet Städa Kust 2023. Under premiärhelgen kommer tusentals ungdomar ge sig ut med sina gula Städa Sverige-säckar. Från Kungälvs kommun är det 38 st föreningar som ska städa var sin sträcka.

Rekordstort intresse igen för Städa Kust

Den svenska kusten är fortfarande hotad av stora mängder plastskräp som flyter i land med strömmarna. Men mycket av skräpet kommer också från land och består till stor del av engångsplast. Åar och vattendrag gör att mycket till sist hamnar i havet.

- Det går tyvärr att hitta plast i princip överallt, som i skrevor, vattendrag och på stränder. Tillsammans med idrottsföreningar och kommuner vill vi därför hjälpa till i arbetet med nedskräpning, säger Mårten Heslyk, projektledare Kust på idrottens miljöorganisation Städa Sverige.

Städa Kust går ut på att lokala idrottsföreningar mot ersättning till klubbens eller lagets kassa städar en bestämd kuststräcka i sin kommun. Dessutom genomgår alla deltagare en miljöutbildning inför städningen. Förutom att städningen ger en positiv miljöeffekt innebär det ett stöd till svensk idrottsrörelse och en investering i ungdomars ansvarstagande för den gemensamma miljön.

Bakom projektet står idrottens miljöorganisation Städa Sverige i samarbete med ett 20-tal västkustkommuner och samarbetspartners exempelvis Pantamera, Västkuststiftelsen, Apotea, Hogia och Kavlifonden.
Städa Kust ordnas för fjortonde gången och inleds helgen den 1-2 april med kuststräckan Strömstad-Höganäs. Strandstädarsäsongen avslutas sedan under International Coastal Cleanup Day - Strandens Dag - den 16 september.

I Kungälv är det 38 st föreningar som ska städa var sin sträcka. Föreningarna städar under helgerna i april och strandstädningen i Kungälv hämtar och väger skräpet. Förra året samlade föreningarna in 4988 kg.

Vi använder oss av den interaktiva strandstädarkartan som samordnas av Västkuststiftelsen. Tillsammans gör vi skillnad för miljön, djurlivet och våra ungdomar

Foto: Petter Trens