Utdelning av kulturpris och kulturstipendiet 2023

Varje år delar Kungälvs kommun ut ett kulturstipendium och ett kulturprs. Kulturstipendiet ska vara ett stöd och en uppmuntran till fortsatt utbildning och utveckling inom kulturområdet. Kulturpriset ska uppmärksamma lång och trogen insats inom kulturområdet i kommunen.

Kultupriset 2023 tilldelas Tina Mackic

Motivering:
Tina Mackic har format en hel generations barndom genom att introducera Sommarskuggan både genom fängslande TV och som spännande läsning. Genom Sommarskuggan ges barn möjlighet att utforska och utmana sina rädslor och bjuder in till ett spännande universum med skuggslem, bus och skratt. Tina, född och uppvuxen i Kungälv, är en uppskattad författare, Tv-producent och regissör som vi ser fram emot att se mer utav!

Grattis Tina Mackic till Kungälvs kommuns kulturpris 2023.

Kulturstipendiet 2023 tilldelas Frida Rundqvist

Motivering:
Frida Rundqvist har debuterat med en barnbok om ett viktigt, stort och svårt ämne: barns sorg vid en förälders bortgång. Inga ord kan ta bort det som gör ont, men litteraturen kan få den som har sorg att komma i kontakt med sina känslor och kanske känna sig mindre ensam. Kungälvs kommun uppmuntrar till fortsatt skrivande genom att utse Frida till kulturstipendiat 2023.

Grattis Frida Rundqvist till Kungälvs kommuns kulturstipendium 2023.

Stipendier och priser