Kommunens nya kortidsenhet invigd

Första september invigdes kommunens nya korttidsenhet i lokaler på Kungälvs sjukhus. Några brukare har redan flyttat in och fler kommer inom kort. Sammanlagt 14 platser har kommunen utökat korttidsverksamheten med.

– Det här blir väldigt bra både för våra medborgare och för sjukhuset, säger kommunstyrelsens ordförande Miguel Odhner, (S).

Korttidsenheten har funnits sedan länge på Ytterbyhemmet men då behovet är större än tillgången har kommunen behövt köpa platser runt om i regionen. Eftersom sjukhuset har outnyttjade lokaler uppstod en win-win-situation och kommunen hyr nu in sig i en av korridorerna. Utmaningen blir att förklara för de som besöker kortidsenheten är att de är utskrivna från sjukhuset även om de finns sig i sjukhusets lokaler.

– Nu kan vi växelverka mellan kommunen och region. Förhoppningsvis följer andra kommuner och regioner efter för vi behöver samarbeta. Gränserna mellan vård och kommun behöver bli tydliga och det kan finnas saker vi behöver skruva på så det blir tydligare, säger Miguel Odhner.

Hyresavtalet med sjukhuset är tecknat på ett år men kan förhoppningsvis förlängas.
Personalen på korttidsenheten som nu är med och startar verksamheten är glada över att få flytta in i de nya fina lokalerna. – Det kommer att bli jättebra, säger undersköterskan Christina. Det är lite annorlunda förutsättningar än på Ytterbyhemmet så vi behöver anpassa oss lite. Det blir spännande utmaningar att exempelvis förklara för våra brukare att de inte längre är på sjukhuset utan i kommunens verksamhet.

Bilden överst: Kommunstyrelsens ordförande Miguel Odhner (S) samt Jim Aleberg (S), ordförande för utförarstyrelsen för Sjukhusen i väster.

Anna Mårtén, verksamhetschef  för Hälso- och sjukvård i kommunen, Jessica Thunberg, enhetschef för korttidsenheten och Sandra Andersson, undersköterska.

Några av personalen på nya korttidsenheten, Caroline, Clara, Sandra och Maria. Nedan: Christina.