Kungälvs hälsocenter växer – invigning av ny mottagning för unga män

MUM (Mottagning för unga män) fokuserar på unga mäns fysiska och psykiska hälsa. Mottagningen har varit igång sedan april i år, men den 5 september var det dags för invigning. Västra Götalandsregionen och Kungälvs kommun har ett samverkansavtal kring ungdomsmottagningen i Kungälv.

MUM är en kliniskt inriktad verksamhet som möter unga män och personer som identifierar sig som män i deras frågor och oro kring sina kroppar, relationer och sin sexualitet. MUM har ett helhetsperspektiv genom att möta målgruppens behov av vård, rådgivning och behandling av medicinska, sexuella, känslomässiga och relationella svårigheter. På MUM arbetar medicinsk, sexologisk och psykosocial personal i nära kollegial samverkan.

— Kungälv växer och stärker därmed sin vårdposition med en av få regionala mottagningar för unga män. Denna riktade verksamhet främjar så väl jämlik vård som jämställdhet och förebygger våld i nära relationer. Detta kommer hjälpa många män att ta ansvar för sig själva och andra framåt, säger Miguel Odhner (s) kommunstyrelsens ordförande.

Bild: Jonas Multing, sjuksköterska MUM Göteborg, Linda Pettersson, Enhetschef MUM Kungälv, Miguel Odhner (s) kommunstyrelsens ordförande, Christina Täng, kurator MUM Göteborg.

Fokus på att bryta normer

MUM har som uppdrag att fånga frågor och tankar kring samtycke, normer, identitet, samt att slå hål på myter som att "bra karl reder sig själv". Det är också att ge unga män en arena för känslomässiga, sexuella och relationella svårigheter.

— Det är i tabubelagt att som man må dåligt psykiskt. Att då dessutom erkänna det för sig själv och andra och sedan söka hjälp för det strider mot samhällets maskunlinitetsnormer. Därför måste vi hjälpa till och öppna upp både känslomässiga och verbala rum för män, säger Christina Täng, kurator från MUM Göteborg som presenterade organisationen på invigningen.

Första steget kan tas online

Utöver de fem mottagningar som nu finns i Västra Götalandsregionen, finns MUM även tillgänglig för digitala vårdmöten i appen "Vård och hälsa – VGR".