Informationsträff för företagare i livsmedelsbranschen

Det är många regler och tillstånd som företagare som verkar i livsmedelsbranschen behöver ha koll på. Dessutom flera nya för i år. Därför bjöd Kungälvs kommuns näringslivsutvecklare in till ett informationsmöte 28/3 där expertisen kunde förklara och reda ut.

Nya krav på snabbmat och dryck

Först ut var miljöingenjör Marie Feser som bland annat informerade om nya krav. Från 1 januari ska serveringar som erbjuder snabbmat och dryck göra detta i återanvändbara muggar och matlådor. Allt i syfte att minska nedskräpning och främja en cirkulär ekonomi. Produkterna ska ingå i ett rotationssystem, och detta ska kunden bli informerad om. Marie informerade också om det nya kravet på att matavfall måste separeras från förpackning.

Marie Feser förklarar de nya kraven.

Längre kontroller men inte lika ofta

Kommunens livsmedelsgrupp, Dag Svensson, Tomas Barthel och Helén Boge Jerdenius berättade om en ny riskklassningsmodell och förändringar i processen med tillsynsarbetet. Bland annat sker kontroller med en frekvens av fem år i stället som tidigare ett år. De gick också igenom vad som ingår i kontrollerna samt hur debiteringen kommer att gå till. Till sist berättade de om årets fokusområden där vi bland annat fick veta hur man undviker stressade potatisar.

Kommunens miljöenhet, fr v: Dag, Helen och Tomas.

Serveringstillstånd och tobaksförsäljning

Sist i raden av föredragshållare var Partille kommuns tillståndsenhet, Richard Schober och Alexander Lagerstrand som numer även handlägger Kungälvs ärenden. De berättade om sitt arbete och förklarade de något snåriga reglerna för tillstånden, hur man ansöker och hur tillsyn går till.

Tillståndsenheten, Partille kommun, Alexander Lagerstrand, Richard Schober.

Bra med informationsmöten

Butikscheferna för Tempo i Diseröd och Kareby, Camilla, Marie och Malinda var på plats.
– Mycket bra att få information så här. Dessutom jättekul att träffa andra i samma bransch. Man sitter ju oftast i sin bubbla med många frågor. – Det vi tar med oss från dagen är att vi trots allt har koll på våra saker och det känns bra.

Camilla, Marie och Malinda, butikschefer Tempo Kareby och Diseröd.

Samir och Robert från Fästningsparkens glass och gatukök var också på plats och var redan igång med att vidta åtgärder för sin verksamhet. – Jättebra möte, de förklarade saker och ting på ett bra sätt. Det gäller att hålla sig uppdaterad inom detta område och kunna ligga steget före.

Samir och Robert, Fästningsparkens glass och gatukök.