Europeiska mobilitetsveckan 2023

Kungälv uppmärksammar Europeiska mobilitetsveckan. Det är en internationell kampanj med fokus på hållbart resande och transporter. Årets tema är att spara energi och kommunen ordnar flera aktiviteter under veckan.

Måndagen den 18 september

Under eftermiddagen mellan 15:00 och fram till 18:00 bjuder vi på cykelservice på Marknadsplatsen utanför Kongahälla center. Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) visar en utställning om cykelhjälmar. Kommunens sakkunniga finns på plats för att svara på dina frågor om att cykla och gå i kommunen.

(Vägen Älvebacken där Marknadsplatsen ligger kommer att vara avstängd för biltrafik från 14:00 till 19:00 den 18 september)

Onsdagen den 20 september

Representanter från kommunen delar ut små påsar med presenter på temat hållbart resande. Under förmiddagen håller dom till på Ytterby station och under eftermiddagen hittar du dom på Kungälvs resecentrum.

Guidad cykeltur om Kungälvs historia

Södra Bohuslän Turism tar oss på en resa genom historien. Vi träffas på Fästningsholmens parkering (vid kiosken) klockan 17:30 den 20 september och kör sen Västra gatan – Skarpe nord – Klosterkullen – Ytterby kyrkoruin – Thorildskolan och Älvparken. Cykelturen är gratis och har plats för 25 deltagare. Anmäl dig till sandra.velagic@kungalv.se

Fredagen den 22 september (internationella bilfria dagen)

Vi uppmuntrar då alla att undvika bilen vid alla resor. Exempelvis till och från jobbet, skola eller kompisarna.

Cykelparad runt Kungälv

Klockan 16:00 avslutar vi veckan med en cykelparad genom centrala Kungälv. Smycka gärna ut din cykel lite extra den här dagen så vi syns ordentligt. Om du har exempelvis en lådcykel eller tandemcykel så ta den.
Vi träffas utanför Stadshusets entré och kör cykelvägarna utmed Uddevallavägen – Kongahällagatan – Utmarksvägen – Uddevallavägen – Kongahällagatan – Ytterbyvägen – Bohus fästning och tillbaka till Stadshuset.

Läs mer om hur veckan uppmärksammas runt om i Europa och världen här: https://mobilityweek.eu/