Beredskapsmeny testas i skolor och förskolor

Den 26 september till 2 oktober är det krisberedskapsvecka med tema mat i Sverige. I Kungälvs förskolor och skolor kommer alla barn och unga att serveras lunch från beredskapsmenyn under veckan. Korv med potatismos och lasagne är två av rätterna, som är lagade med enbart skafferivaror.

Rådet är att alla som kan behöver ha mat hemma så att man klarar sig en vecka utan att behöva handla. Kommunens måltidsenhet har arbetat fram en särskild meny för att kunna laga mat till förskolor, skolor och äldreomsorgen även i tider med kriser och samhällsstörningar. Förutsättningen är att maten ska kunna lagas med råvaror som finns i lager, det vill säga torrvaror och konserver, men inga kylvaror. Uppdraget är en del av kommunens kris- och beredskapsarbete.

Veckans meny

Under krisberedskapsveckan serveras maträtterna för första gången i förskolor och skolor. Maträtterna är provlagade av köken. På skolorna där det serveras två rätter varje dag kommer en av rätterna att vara från beredskapsmenyn. Det kommer finnas salladsbord och bröd med pålägg (till soppan) som vanligt. Dessa måltider kommer serveras:

• Måndag: Korv och potatismos/pasta
  • Tisdag: Göttfärssås och spaghetti
  • Onsdag: Mustig tomatsoppa med basilika, mjukt bröd och pålägg
  • Torsdag: Asiatiska fiskbullar, ris
  • Fredag: Enkla lasagnen

Kampanj ska öka vår motståndskraft

Krisberedskapsveckan är en årlig informationskampanj som ska öka människors motståndskraft inför samhällskriser och ytterst krig. Den pågår mellan den 26 september – 2 oktober och är en nationell aktivitet som leds av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Syftet är att visa hur man kan hantera sin vardag vid exempelvis varubrist, energibrist eller långa elavbrott.

Årets tema är mat. Pandemin, invasionen av Ukraina och förra årets it-attack mot en butikskedja har aktualiserat behovet av svensk livsmedelsberedskap. Enligt MSB behöver fler privatpersoner skaffa sig en hemberedskap för en vecka. Bland de privatpersoner som har stärkt eller planerar att stärka sin hemberedskap är det vanligast att man bunkrar extra mat.

Mat är grunden för vår existens, men också viktig för vår sociala samvaro. I Sverige har vi gott om mat. Om det blir ett långvarigt elavbrott, importstopp till följd av krig eller någon annan kris kan det dock bli brist på vissa matvaror. Därför är det bra att ha extra mat i skafferiet för en vecka.

Är du förberedd?

Läs vidare om hur du kan förbereda dig inför samhällsstörningar och kriser.

Din beredskap

Krislåda för hemberedskap