Förskolan i Nordtag invigd

I början av augusti välkomnades de första förskolebarnen till kommunens nya förskola i Nordtag. En förskola för 180 barn i det nybyggda, natursköna Nordtag i Ytterby. I veckan invigdes förskolan av rektorn, politiker, fastighetsbolag med flera.

Förskolan i Nordtag är kommunens nyaste och största förskola. Här finns fyra hemvister med plats för 180 barn och cirka 30 pedagoger samt måltidspersonal. Förskolan har en tydlig miljöprofil och är Svanen-märkt. Skolgården har fyra tydliga zoner: byn, hamnen, staden och vildmarken. Alla bjuder in till lek men kommer också att sätta sin prägel på stora delar av utbildningen för barnen. Närmiljön med närheten till skogen bjuder också på stora möjligheter.

Åsa Ekelind är rektor på förskolan och berättar stolt om deras vision:

- På vår förskola ska alla få lov att vara sitt allra bästa jag, god arbetsmiljö och lustfylld utbildning och lärande ska stå i fokus. Det ska vi arbeta med tillsammans på Nordtags förskola.

Det första tillagningsköket

I förskolan finns ett kök där all mat lagas från grunden, ett så kallat tillagningskök, med tre kockar som lagar maten. Därmed är det den första förskolan med ett eget tillagningskök, vilket gör att den kommer att stå i centrum för framtida idéer och måltidsutveckling inom förskola i kommunen.

Förskolan i Nordtag är byggd av Hemsö och är en del av samverkansavtalet mellan Hemsö och Kungälvs kommun. Bygget har följt sin tidplan och budget, trots många utmaningar under pandemin med höjda priser och långa leveranstider. Hemsö äger och förvaltar fastigheten och hyr ut den till kommunen.

Skolgård som bjuder in till lek

På invigningsdagen klippte rektor Åsa Ekelind bandet tillsammans med politikerna Anna Vedin (M) och Miguel Odhner (S). På plats fanns även representanter från Hemsö, fackföreningar, måltidspersonal och kommunen.

- Det är väldigt roligt att vara här idag och inviga Nordtags förskola, säger Anna Vedin (M), politiker och utbildningsråd. Hon lyfte särskilt den fina gården och avslöjade att hon själv varit inne och provlekt tillsammans med samhällsbyggnadsrådet en dag när de var i området i andra ärenden.

- Ytterby är ett tågstationssamhälle som växer ordentligt. Vi måste pröva nya metoder när vi jobbar med tillväxten och här är ett gott exempel på det. Det är roligt att tillsammans med Hemsö, rektor och förskole- och måltidspersonal vara här och kicka igång den här fantastiska satsningen, säger Miguel Odhner (S), kommunstyrelsens ordförande.

Uppdrag: att ha roligt

- Vi har ett av de bästa uppdragen man kan ha, konstaterade Monica Carhult Karlsson, verksamhetschef för förskola i Kungälvs kommun. Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande, den ska vara rolig, trygg och lärorik. Hur många går till jobbet med uppdraget att barnen ska ha det roligt?

Invigningen kommer att följas av ytterligare invigning för alla barn och vårdnadshavare vid ett senare tillfälle när inskolningen av barnen är klar och verksamheten har kommit i gång.

Monica Carhult Karlsson veksamhetchef förskola, Åsa Ekelind, rektor, Miguel Odhner (S) kommunstyrelsens ordförande och Anna Vedin (M) utbildningsråd.

Nordtags förskola och förgrunden syns den delen av skolgården som kallas Hamnen.

Förskolan har ett eget tillagningskök, det första bland kommunernas förskolor.

Utanför skolgården finns färgglada fågelholkar som barnen har målat.