IFK Kungälv skriver på samhällskontraktet

Idrottsföreningen IFK Kungälv har skrivit under samhällskontraktet och är en av drygt 80 aktörer som gemensamt bestämt sig för att öka innanförskapet i Kungälv.

IFK Kungälv har tillsammans med Kungälvs kommun, RF Sisu, Kungälvsbostäder och näringslivet startat projektet Agora som ska aktivera barn och unga i Kungälv. På Sandbackskolan erbjuder de barnen på skolan att varje onsdag komma och leka och röra på sig, i anslutning till skoldagens slut. Aktiviteten leds av en utbildad pedagog och med hjälp av elever som går Nationell idrottsutbildning Mimers Hus gymnasium. Efter sommaren kommer de att starta ytterligare aktiviteter för unga i högstadieåldern.

Det är många företag, myndigheter och organisationer som har skrivit på samhällskontraktet och som tillsammans med kommunen arbetar för ett socialt hållbart Kungälv. Det betyder att alla aktörer gemensamt tar ansvar för de utmaningar vårt samhälle står inför med att öka innanförskapet.

Bild: Johan Sjöholm, utvecklingsledare i Kungälvs kommun visar upp boken där alla aktörer som har undertecknat samhällskontraktet finns med. I mitten Patrik Sunnanängs som är marknadschef för FIK Kungälv och initiativtagare till projektet Agora. Till höger i bild kommunstyrelsens ordförande Miguel Odhner (s).

Läs vidare om samhällskontraktet och vilka som står bakom det:Samhällskontraktet

Bild: Katarina Vallström fritidskonsulent Kungälvs kommun, Kent Edvall jobbmatchare Kungälvs kommun. Johan Sjöholm utvecklingsledare Kungälvs kommun, Patrik Sunnanängs marknadschef IFK Kungälv, Linda Marcus rektor Sandbackaskolan, Miguel Odhner (s) kommunstyrelsens ordförande, Thomas Ottosson reklambyrån On Marketing, Monica Carhult Karlsson tillfrordnad sektorchef Bildning och lärande Kungälvs kommun.