Ny reningsteknik för dricksvatten testas

I sommar inleds testerna av ny teknik för att rena dricksvatten vid vårt vattenverk på Marstrand.

Dricksvattnet från Marstrands vattenverk ligger idag väl inom alla gränsvärden, men Livsmedelsverkets krav på dricksvatten – vårt viktigaste livsmedel – ökar hela tiden. Genom de här testerna så vill vi förbereda oss inför framtiden.

Under ett år ska testerna pågå. Då får vi resultat från både när Marstrands vattenverk används som mest på sommaren och från vinterhalvåret.

Allt om vatten hittar du nedan

På den här sidan kan du läsa mer om vårt kommunala dricksvatten. Här finns testvärdena från alla tre vattenverk i kommunen. Det finns dessutom en karta där du lätt kan se från vilket vattenverk du får ditt kommunala dricksvatten.

Tänk på att alltid vara rädd om vårt gemensamma dricksvatten så vi kan undvika bevattningsförbud i sommar. Kika gärna på våra tips om hur du kan hjälpa till spara vatten i sommar: