Utdelning av idrottpris och idrottstipendium 2023

Varje år delar Kungälvs kommun ut ett idrottsstipendium och ett idrottspris. Idrottsstipendiet ska uppmärksamma och uppmuntra unga idrottsutövare eller ungdomsledare. Idrottspriset ska uppmärksamma unika framgångsrika idrottsprestationer eller idrottsinsatser.

Idrottspriset 2023 tilldelas Jörgen Stjernström

Motivering:
Med stort hjärta för sporten och skridskoskolan har denna eldsjäl bidragit till att tusentals barn lärt sig åka skridskor. I ur och skur, kyliga och soliga dagar har pristagaren visat engagemang, passion och glädje för skridskosporten. En förebild för unga och för föreningslivet personifierar han modern svensk föreningsverksamhet genom socialt ansvar, engagemang, delaktighet och samhörighet.

Grattis Jörgen Stjernström till Kungälvs kommuns idrottspris 2023.

Idrottsstipendiet 2023 tilldelas Engla Nilsson

Motivering:
18-åriga Engla har redan stora framgångar inom i friidrotten. Med ett imponerande personbästa som placerar Engla på plats 48 bland 19–20 åringar världen över inom höjdhopp personifierar hon en vilja av stål. Med idrottsstipendiet vill Kungälvs kommun inspirera Engla att nå ännu högre höjder.

Grattis Engla Nilsson till Kungälvs kommuns idrottsstipendium 2023.

Stipendier och priser