Projekt för en hållbar livsstil i Kungälvs kommun

Kungälvs kommun verkar för en hållbar framtid och har tydliga mål som fastställts i bland annat kommunens avfallsplan och processer inom ramen för Agenda 2030. Dessa mål är en del av kommunens ansträngningar för att skapa hållbarhet och främja ekonomiskt smarta alternativ för alla.

Några av de åtgärder och projekt som sker i kommunen för att främja hållbarhet är Hållbarhetsverkstan, återbruksbodarna på återvinningscentralerna, projektet resurssmart förskola och samarbeten med smarta bytesappar. Under våren och sommaren pågår även projektet med att lansera Smarta kartan, en webbplats som samlar platser och verksamheter som gör det lätt att hitta möjligheter för att hyra, byta, låna, dela, ge, få och hitta second-hand-alternativ.

Kungälv stadsloppis - en familjefest i hållbarhetens tecken

En härlig försommardag i maj är det äntligen dags för Kungälv stadsloppis - en familjefest i hållbarhetens tecken där Västra gatan visar sin allra bästa sida: Butiker, frisörer och konstnärer med flera visar sina verksamheter och gatan är full med loppisbord där du kan göra allsköns fynd miljövänligt och billigt.

Mer om Kungälvs stadsloppis den 25 maj

Hållbarhetsverkstan

Genom Hållbarhetsverkstan vill vi inspirera till att leva mer hållbart. Varje månad och på studiecirklar erbjuder vi möjligheter till kunskapsutbyte och praktiska verktyg för en mer hållbar livsstil. Hållbarhetsverkstan arrangerar regelbundet inspirationsdagar där deltagarna kan ta del av föreläsningar, workshops och idéer för att leva mer klimatsmart.

Mer om Hållbarhetsverkstan

Resurssmart förskola

Förskolan Ugglan i Ytterby deltar i pilotprojektet resurssmart förskola för att minska mängden avfall och öka medvetenhet om resursanvändning. Genom pedagogiskt arbete med karaktärer som Sopsamlarmonstren får barnen lära sig om hållbarhet på ett roligt sätt. Samtidigt lär sig barnen om hur man tar hand om avfall.

Återbruk på återvinningscentraler

Våra återvinningscentraler erbjuder möjligheten till återbruk genom att samla in prylar som inte längre används men som andra kan ha glädje av. På Munkegärde återvinningscentral kan besökare lämna in fungerande värdeelektronik i ett säkerhetsskåp för återbruk. Om det finns data lagrad i elektroniken kan du känna dig trygg med att informationen raderas och anonymiseras.

Du kan även lämna in överblivet och använt byggmaterial för återbruk.

Mer om återbruk på återvinningscentraler

Hyr, byt, låna och dela med Smarta kartan

I samarbete med den ideella föreningen bakom Smarta kartan arbetar kommunen för att lansera en webbplats som samlar information om platser och verksamheter där man kan hyra, byta, låna, dela, ge, få och hitta second-hand-alternativ. Syftet är att uppmuntra invånarna att använda jordens resurser mer effektivt samtidigt som vi främjar gemenskapen i vårt samhälle. Under våren kartläggs Kungälvs hållbara och ekonomiskt smarta alternativ som ska finnas med på Smarta kartan.

Smarta kartan planeras att lanseras i Kungälvs kommun under juni 2024.

Mer om Smarta kartan

Appar för att låna och byta saker med varandra

Kommunen samarbetar även med bytesappar som Swinga för att underlätta och främja delningsekonomin. Genom bytesappar kan du enkelt och tryggt låna och byta olika typer av föremål, från verktyg till fritidsprylar och barnsaker med andra.

Ladda ner appen "Swinga" från Appstore eller Google Play.